עקה חמצונית – oxidative stress- בילדים המקבלים חומצה ולפרואית

מעניין לעניין באותו העניין.

במאמר הקודם התמקדנו  בסיבוך נדיר של מתן חומצה ולפרואית, הסיבוך נדיר כל כך עד שאינו מופיע ברשימות הרבות הדנות בתופעות לוואי של חומצה ולפרואית. מנגד תופעות לוואי בכבד נפוצות יותר. הפגיעה בכבד יכולה להיות מעלייה באנזימי הכבד AST ו  ALT בדם ללא תופעות קליניות,  צהבת קלינית ועד לאי-ספיקת הכבד ומוות.

מהו מנגנון הפגיעה בכבד ?   מחקר שהופיע זה עתה טוען כי המנגנון הוא oxidative stress  תופעה שתרגמנו ל “עקה חמצונית” ונחזור למלה במדור למונחים רפואיים בעברית.

עקה חמצונית תופיע כאשר קצב יצירת רדיקאלים של חמצן חפשי בדם עולה על קצב הפינוי של רדיקאלים אלה. עודף רדיקאלים גורם לנזק ברקמות. עד כה הייתה זו השערה בלבד, שנזק שחומצה ולפרואית מחוללת בגוף הוא על רקע עקה חמצונית. במאמר לפנינו החוקרים מנסים להוכיח שאכן כן, הנזק הנגרם על ידי חומצה ולפרואית הוא על רקע של עקה חמצונית. 

כיצד נגלה סימנים לעקה חמצונית במעבדה ?

מחקרים קודמים הראו כי הפרוסטגלנדין המכונה isoprostan F2 משקף את היקף יצירת הרדיקאלים החמצניים  בגוף, ומדידת כמות החומר איזופרוסטן בשתן  נותן לנו מידע לגבי עודפי רדיקאלים אלה בדם. מחקרים קודמים הראו כי במספר מצבים קליניים המלווים בעקה חמצונית נמצאה עלייה בכמות האיזופרוסטן בשתן. מצבים המלווים בעלייה באיזופרוסטן  בשתן כוללים סוכרת, אסתמה, ציסטיק פיברוזיז, מחלת כלי דם הכליליים  והפטיטיס מסוגים שונים. גילוי כי גם העישון מעלה את רמת הרדיקאלים החמצניים בדם חשוב מאד. גילוי זה מסביר את הנזק הרב הנגרם על ידי עישון. כפי שנראה במאמר הנוכחי. גם עישון משני, כלומר אנשים וילדים החשופים לעשן של אחרים,  גם להם עלייה ברדיקאלים חמצניים.

החוקרים עקבו אחרי חולים שלקו בפירכוסים וביקרו במרפאה נוירולוגית בבית החולים וטרם הגיעו לגיל 16. מ?רב הנבדקים קבלו טיפול בחומצה ולפרואית בלבד. בקבוצות בקרה היו חולים שקיבלו אחת משתי תרופות אנטיקונבולסיביות אחרות, carbamazine    או  clobazam. קבוצת בקרה נוספת כללה ילדים ונוער בגילים דומים שלא לקו בפירכוסים. לא נכללו במחקר ילדים עם מחלות כרוניות בכבד או בכליות.

החוקרים בדקו גם ילדים שהיו חשופים לעישון. במקרה והחולה עצמו עישן הוא לא נכלל במחקר.

סך הכול  נבדקו 25 ילדים שקיבלו חומצה ולפרואית. בקבוצות הבקרה שקיבלו אחת משתי התרופות האנטי קונבולסיביות אחרות בלבד או שלא קיבלו טיפול אנטיקונבולסיבי בכלל, נמצאו כ 70 יחידים.

התוצאות  היו מובהקת והוכיחו שקיים הבדל משמעותי בין הקבוצה שקיבלה חומצה ולפרואית לבין קבוצות  הבקרה. בקבוצה שקיבלה חומצה ולפרואית היה עדות לעודף יצירה של רדיקאלים חפשיים של חמצן, מה שלא היה כן בקבוצות הבקרה.

אלו ממצאים נוספים נמצאו בקבוצות אלה ?

בקבוצת הבקרה נמצאו הבדלים הקשורים לגיל ולעישון משני.  כמות האיזופרוסטן   בשתן הייתה גבוהה אך פחתה והלכה עם הגיל אצל תינוקות בריאים. המשמעות היא שיצירת רדיקאליים חופשיים של חמצן משתנה עם הגיל.  ממצא חשוב נוסף הוכיח כי חשיפה לעישון מגבירה גם היא את כמות האיזופרוסטן בשתן. ממצא זה נמצא הן בקבוצת הבקרה והן בקבוצה שקבלה חומצה ולפרואית.

בסיכום נטילת התרופה חומצה ולפרואית וחשיפה לעשן מגבירים עקה חמצונית בגוף תופעה שעשויה לגרום לנזק ברקמות.

חומצה ולפרואית משווקת בארץ בשמות Depalept,  Chrono,  Valporal.

המאמר הופיע בירחון Journal of Pediatrics    מחודש נובמבר 2006


Oxidative stress in children receiving valproic acid

Michoulas A,  Tong V, Teng XW et al.

J Pediatr  2006;149:692-6

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה