דלקת הלבלב כתופעת לוואי לנטילת valproic acid

חומצה ולפרואית אחת התרופות נוגדי הפרכוסים, הנפוצות ביותר. התרופה גורמת למספר תופעות לוואי וביניהם דלקת בלבלב. כדי לעמוד על האפיונים של סיבוך זה ועל מהלך המחלה, החוקרים עיינו בתיקים של ילדים שסבלו  מדלקת  חריפה בלבלב acute pancreatitis – וביקרו בבית החולים של  החוקרים. בסך הכול סיכמו החוקרים ממצאים  של 22 חולים.

אמות המידה לאבחנה לדלקת חריפה בלבלב משנית לנטילת חומצה ולפרואית היו:-

החולה נטל  התרופה חומצה ולפרואית  בעת שנתקף בדלקת הלבלב

הסימנים הקליניים  איששו האבחנה של דלקת חריפה  בלבלב

רמות הליפזה והאמילזה בדם היו מעל הגבול העליון התקין

או  הממצאים בהדמיה או בניתוח הוכיחו את האבחנה

ההוריות לנטילת חומצה ולפרואית היו פרכוסים ב17 מקרים וסיבה פסיכיאטרית בחמישה מקרים.

בין הנחקרים היו 11 מקרים שחלו במחלות כרוניות נוספות, דוגמת אי-ספיקת הכליות, אי-ספיקת יתרת המוח, מצבים פסיכיאטריים ועוד. הגיל הממוצע היה 10 שנים והתלונות העיקריות של דלקת בלבלב היו:-

כאבי בטן ב 83%

הקאות ב 74%

תפיחות הבטן ב 30%

חום ב 26%

בבדיקות המעבדה הרמה הממוצעת של ליפזה בנסיוב הייתה  6580 יחידות לליטר כאשר הגבול העליון של ליפזה בדם בילד בריא הוא 300 יחידות לליטר.  בכל המקרים העלייה ברמת הליפזה בדם הייתה יותר מאשר הגבול העליון לילד בריא.

העלייה באמילזה הייתה ספציפית פחות. בשלושה מקרים הרמה לא עלתה לפ??י שלוש מהרמה העליונה הנורמלית. בשלושים אחוז מהמקרים נצפתה גם עלייה ברמת אנזימי הכבד AST  ו  ALT בדם. חמש עשרה חולים בדלקת הלבלב עברו טומוגרפיה ממוחשבת של הבטן והמחלה התגלתה במחצית החולים בלבד. תשעה חולים נבדקו בבדיקה על-שמעית אולטרה-סאונד- ובארבעה התגלתה האבחנה הנכונה.   

מתי החלו החולים לסבול מדלקת הלבלב ? התברר שהמחלה הופיעה בממוצע  32 חודשים לאחר  תחילת הטיפול  בחומצה ולפרואית. המינון הממוצע של חומצה ולפרואית היה  45 מ”ג/ק”ג  ליום והרמה הממוצעת של חומצה ולפרואית בדם הייתה 73 מ”ג%  שהיא רמה בטווח התרפויטי. במקרה אחד בלבד הייתה הרמה בדם מעל טווח זה.

לאחר ההבראה מסיבוך זה, האם מותר להמשיך טיפול בחומצה ולפרואית או האם יש לבחור תרופה אחרת ? לחמישה מקרים המליצו הרופאים על המשך הטיפול בחומצה ולפרואית.  שלושה חולים נתקפו שנית בדלקת הלבלב ואחד מהם מת מהמחלה.      

 

לבסוף, נסכם את אשר למדנו מסקירה זאת:-

דלקת בלבלב סיבוך של נטילת חומצה ולפרואית. קרוב לוודאי שחומצה ולפרואית גורמת ליותר מקרי דלקת הלבלב מאשר כל תרופה אחרת.

כאבי בטן חריפים בעת נטילת חומצה ולפרואית חייבים לעורר חשד לדלקת הלבלב.

בדיקת הליפזה בדם, היא בדיקת המעבדה המהימנה ביותר לאבחנה של דלקת הלבלב. עלייה של יותר מאשר פי 3 מהערך התקין, היא אופיינית למצב של דלקת הלבלב.

הופעה של דלקת בלבלב כתוצאה מנטילת חומצה ולפרואית מחייב הפסקה של נטילת התרופה לתמיד. 

הערת העורך:- חומצה ולפרואית נמצאת בשימוש נרחב לטיפול בפרכוסים ובטיפול במחלה הבי-פולרית.  במקרים של אפילפסיה ניטלת התרופה מקובלת בהתקפי   absence, באפילפסיה מיוקלונית בהתקפי  grand mal, וב  partial complex seizures.

תופעות לוואי של התרופה הן כאבי בטן, עלייה במשקל, כאבי ראש, סחרחורת ועייפות. תופעות לוואי חריפות יותר, בנוסף לדלקת הלבלב, הן עלייה באנזימי הכבד בדם, צהבת וירידה בטסיות הדם. תופעות לוואי נפוצות יותר כאשר החולה טרם הגיע לגיל שנתיים וכאשר החולה מקבל יותר מאשר תרופה אחת נגד הפירכוסים.

לנשים בהריון יש לתת חומצה ולפרואית בזהירות כי יש לתרופה השפעה טרטוגנית בעיקר בסגירת עמוד השדרה. כאשר אין מנוס מנטילת חומצה ולפרואית בהריון, מומלץ  שהאישה בהריון תיטול בנוסף חומצה פולית כדי למנוע ההשפעות הטרטוגניות.

המאמר הופיע   בעיתון  Pediatrics    לחודש אוקטובר 2006

 


The spectrum of valproic acid associated pancreatitis

Werlin SL, Fish DL.

Pediatrics 2006;118:1660-3

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה