מתן הידרוקורטיזון בפגים ויילודים המטופלים בווזופרסורים משפר ערכי לחץ דם/מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

ממחקר חדש זה עולה, כי מתן מינון נמוך של הידרוקורטיזון בפגים וביילודים שנולדו במועד, הדורשים מינון גבוה של דופאמין לשמירה על ערכי לחץ דם תקינים, משפר את ערכי לחץ הדם.

מטרת המחקר הייתה, לבדוק האם העלייה בלחץ הדם והירידה בתמיכה ע”י וזופרסורים לאחר מתן הידרוקורטיזון קשורות בשינויים המודינמיים סיסטמיים ביילודים המקבלים דופאמין במינון גבוה לשמירה על לחץ דם בגבול התחתון של הנורמה.

במסגרת המחקר, פגים ויילודים שנולדו בזמן, שצרכו דופאמין מעל 15 µg/kg לדקה לשמירה על לחץ דם בגבול התחתון של הנורמה, קיבלו הידרוקורטיזון IV 2 מ”ג לק”ג ולאחריו עד 4 מנות של 1 מ”ג לק”ג כל 12 שעות. אוכלוסיית המחקר כללה 15 פגים ו-5 יילודים שנולדו בזמן ללא ductus arteriosus פתוח. בדיקות אקו ודופלר בוצעו מיד לפני המנה הראשונה של הידרוקורטיזון ו- 1,2,6,12,24 ו-48 שעות לאחר מכן.

בקרב 15 הפגים, במהלך 12 השעות הראשונות לטיפול בקורטיזון, הייתה עלייה של 28% בלחץ הדם במקביל לעלייה בתנגודת הווסקולרית הסיסטמית ללא שינוי בנפח פעימה או בתפוקת לב, בעוד שמינון הדופאמין ירד. לאחר 24 שעות המינון של דופאמין המשיך לרדת, בעוד שנפח פעימה עלה ללא שינויים נוספים בהתנגדות הסיסטמית של כלי הדם. לאחר 48 שעות, מינון דופאמין ירד ב- 72%; לחץ הדם ונפח פעימה עלו ב- 31% ו- 33% בהתאמה; ההתנגדות הווסקולרית הסיסטמית ותפוקת הלב נטו להיות גבוהים יותר (14% ו-21% בהתאמה) בהשוואה לנקודת ההתחלה. קונטרקטיליות, התפקוד הגלובלי של שריר הלב, ומדד דופלר לזרימת דם ב- middle cerebral ובעורק הכלייתי נותרו נורמאליים וללא שינוי. הממצאים בקרב 5 היילודים, שנולדו בזמן, הראו תבנית דומה בשינויים בתפקוד הלב, המודינמיקה סיסטמית, וזרימת דם לאיברים לאחר מתן הידרוקורטיזון.

לסיכום, בפגים וביילודים שנולדו בזמן, הדורשים מינון גבוה של דופאמין לשמירה על ערכי לחץ דם בגבול התחתון של הנורמה, הידרוקורטיזון משפר לחץ דם מבלי לפגוע בפעילות הלב, בפרפוזיה הסיסטמית או בזרימה למוח ולכליות.

Pediatrics 2006, 118:1456-1466

הערות עורך:

מחקר זה מצטרף למחקרים אחרים המצביעים על כל שלהידרוקורטיזון השפעה דומה על לחץ הדם כמו לדופמין. המיוחד במחקר זה שהחוקרים מדדו זרימות בעורקים שונים בזמן ולאחר מתן ההידרוקורטיזון, ובכך יכלו למצוא כי השיפור המושג באמצעות ההידרוקוטיזון לא פוגע בפעילות הלב, הפרפוזיה הסיסטמית או בזרימת הדם למח ולכליות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה