טסטוסטרון נמוך קשור לתמותה גבוהה יותר בגברים /מאת ד”ר גרינשטיין עורך אורולוגיה

רמת טסטוסטרון הדם אצל הגבר המבוגר זוכה בשנים האחרונות להתעניינות רבה. וחוקרים רבים מתארים תסמונת דומה לגיל המעבר אצל הנשים. בעבודה זו שבדקה את תיקיהם הרפואיים של אוכלוסיית משוחררי צבא ארה”ב במערכת VA  (Veterans Affairs) מצאה קשר בין רמות נמוכות של טסטוסטרון הדם ועליה בתמותה.

בעבודה רטרוספקטיבית זו, נכללו חולים מעל גיל 40 שבבדיקות דם נמצא אצלם רמות טסטוסטרון כללי נמוך      מ 250 ng/dL (8.7 nmol/L) או שהטסטוסטרון הזמין היה נמוך מ – 0.75 ng/dL (0.03 nmol/L) בשתי בדיקות עוקבות שבוצעו לפחות בהפרש של שבוע.

נבדקים עם היסטוריה רפואית של שאת הערמונית, טיפול הורמונלי להורדת רמת הטסטוסטרון, ושאת האשכים לא נכללו.

נאספו נתונים רפואיים שונים על מצב המשתתפים. אותרו נתוני  858  גברים מתאימים. 452 (52.7%) עם טסטוסטרון תקין, 240 (28%) עם רמות נמוכות ו 166 (19.3%) בהם בבדיקה אחת הייתה רמת טסטוסטרון נמוכה ובאחת נמצאה רמה תקינה.

הגברים עם רמות טסטוסטרון נמוכות היו מבוגרים יותר, עם משקל עודף והיו בהם יותר חולים עם סוכרת. הסתבר כי במעקב של 4.3 שנים גברים עם רמות טסטוסטרון נמוכות סבלו מתמותה, מכל סיבה שהיא, גבוהה יותר מאשר הגברים עם רמות טסטוסטרון תקינות. הסיכון למוות היה ב 88% גבוה יותר אצל הגברים ההיפוגונאדאליים בהשוואה לגברים עם טסטוסטרון תקין. גם לאחר התאמת מדדי תחלואה ומדדים רפואיים אחרים ממצא זה לא השתנה. המחברים מציינים כי אין להם הסבר לממצא האפידמיולוגי.

Shores MM, Matsumoto AM, Sloan KL, Kivlahan DR : Low serum testosterone and mortality in male veterans. Arch Intern Med. 2006;166:1660-1665.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה