השפעת עיתוי סגירת חבל הטבור על ערכי ההמטוקריט הורידי בילוד והתוצאה הקלינית: מחקר אקראי ומבוקר (PEDIATRICS) – מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי דחית סגירת חבל הטבור מעלה את ערך ההמטוקריט הורידי הממוצע בילודים, בתוך הטווח הפיזיולוגי התקין.

חבל הטבור מהודק לרוב מיד לאחר הלידה. אולם, לא קיימות עדויות מבוססות התומכות בגישה זו, העלולה למנוע מהילוד יתרונות מסוימים, כמו הגדלת מאגרי הברזל.

מטרת המחקר היתה לקבוע את השפעת עיתוי סגירת חבל הטבור על ערך ההמטוקריט הורידי בילוד ועל התוצאה הקלינית בילודים ועל הדימום באם לאחר הלידה.

מחקר אקראי ומבוקר זה נערך בשתי יחידות לידה בארגנטינה ונכללו בו ילודים שנולדו במועד ללא סיבוכים באמהות עם הריונות רגילים. הילודים חולקו באקראי להידוק חבל הטבור בתוך 15 השניות הראשונות (קבוצה 1), כעבור דקה (קבוצה 2), או כעבור 3 דקות (קבוצה 3) מהלידה. ערך ההמטוקריט הורידי בילודים נמדד 6 שעות לאחר הלידה.

במחקר השתתפו 276 ילודים. ערכי ההמטוקריט הורידי הממצועים כעבור 6 שעות עמדו על 53.5% (בקבוצה 1), 57.0% (בקבוצה 2), ו-59.4% (בקבוצה 3). תוצאותיה של אנליזה סטטיסטית שנערכה היו דומות בין הקבוצות השונות משום שהעליה בהמטוקריט בילודים שבהם נדחה עיתוי הידוק חבל הטבור נכללה בטווח הערכים הפיזיולוגיים שהוגדר מראש.

שיעור הילודים שבהם התקבלו ערכי המטוקריט נמוכים מ-45% (אנמיה) היה נמוך באופן מובהק סטטיסטית בקבוצות 2 ו-3, בהשוואה לקבוצה 1. שיעור הילודים שבהם נמדדו ערכי המטוקריט גבוהים מ-65% היה דומה בקבוצות 1 ו-2 (4.4% ו-5.9%, בהתאמה), אך גבוה באופן מובהק סטטיסטית בקבוצה 3 (14.1%), בהשוואה לקבוצה 1. לא נמצאו הבדלים מובהקים סטטיסטית בתוצאות אחרות בילודים ובהשוואת הדימום שלאחר הלידה בין האמהות.

החוקרים מציינים כי לא הופיעו השפעות מזיקות של ההתערבות, ובנוסף, נראה שההתערבות מפחיתה את שיעור מקרי האנמיה בילודים. הם מסכמים כי נראה שמדובר בהתערבות בטוחה שיש ליישמה בכדי להגדיל את אגירת הברזל בילודים בעת הלידה.

PEDIATRICS Vol. 117 No. 4 April 2006, pp. e779-e786

הערות עורך: בעבר המיילדות היו אף סוחטות את חבל הטבור ע”מ לתת לילוד עוד יותר דם. מן המחקר הנ”ל לא ברור האם היילוד היה מתחת לשלייה או מעליה בזמן סגירת חבל הטבור, כלומר, האם הגרביטציה עזרה ליילוד לקבל עוד דם. הערך ההמטוקריט הממוצע בקבוצה 3, עם הסגירה המאוחרת של חבל הטבור היה 59.4%, וכן שיעורי ההמטוקריט מעל ל-65% היה גבוה משמעותית בקבוצה זו. לכן, נראה לי שהבטוח ביותר לפי מחקר זה הינו לסגור את חבל הטבור כעבור 1-2 דקות לאחר הלידה, וודאי שלא לחכות מעל ל-3 דקות.                             

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה