היפותרמיה מתונה באמצעות קירור סלקטיבי של הראש כטיפול נוירו-מגונן בילודים שנולדו במועד עם asphyxia של הילוד- מאת דר’ ברזילי, עורך רפואת נאונטולוגיה

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי היפותרמיה מתונה באמצעות קירור סלקטיבי של הראש יכולה לשמש כטיפול נוירו-מגונן בילודים שנולדו במועד הסובלים מ-asphyxia של הילוד.

במחקר, שמטרתו היתה לבדוק את יעילות הטיפול המוצע, נכללו ילודים שנולדו במועד שהתקבל בהם ערך נמוך מ-6 במדד Apgarשל 5 דקות, ערך ראשוני של גז בדם העורקי של מ- pH<7.10או BD>15 mEq/l, ועם סימנים קליניים של אנצפלופתיה. כל הנבדקים נרשמו למחקר בתוך 6 שעות ממועד לידתם.

החולים חולקו באקראי לקבלת טיפול באמצעות היפותרמיה מתונה באמצעות קירור סלקטיבי של הראש במהלך 72 שעות או לקבלת הטיפול השגרתי כטיפול ביקורת. הפגיעה ההיפוקסית-איסכמית המוחית נאמדה בהתבסס על סריקת CT של הראש בגיל 5-7 ימים ועל הדרוג ב- Neonatal Behavioral Neurological Assessment (או NBNA) בגיל 7-10 ימים.

58 חולים (30 בקבוצת ההיפותרמיה ו-28 בקבוצת הביקורת) השלימו את המחקר. ההיפותרמיה נסבלה היטב בקרב הנבדקים והפחיתה את הפגיעה ההיפוקסית-איסכמית המוחית הנגרמת בשל asphyxia של הילוד.

תוצאות ה-CT של הראש מעידות על שינויים היפוקסיים-איסכמיים מדרגת חומרה בינונית עד חמורה רק ב-4 מתוך 30 הנבדקים בקבוצה שטופלה באמצעות היפותרמיה. לעומת זאת, ב-18 מתוך 28 המקרים בקבוצת הביקורת הופיעו שינויים היפוקסיים-איסכמיים מדרגת חומרה בינונית עד חמורה (chi (2)=15.97, P<0.01).

היפותרמיה מוחית שיפרה באופן מובהק סטטיסטי גם את דרוג ה- NBNA(32+/-2 בקבוצת ההיפותרמיה לעומת 28+/-3 בקבוצת הביקורת, P<0.01).

החוקרים מציינים כי למרות שהטיפול נראה יעיל, יש צורך במחקר מעקב ארוך-טווח בכדי לאמת את התוצאות.

J Perinatol. 2006 Jan 12

הערות עורך: הולכות ומתרבות העדויות כי קירור סלקטיבי של הראש מועיל ביילודים במועד עם אספיקציה. מאחר ושיטה זו עדיין חדשה יחסית (פחות מ-10 שנים) עדיין לא ברור אם ההטבה נמשכת גם מעבר לתקופה החדה וישנו שיפור מתמשך בקבוצת היילודים המטופלת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה