בקיצור נמרץ – החצי השני של דצמבר 2005

ב-16/12 פירסמנו כי כי תוספת חומצות שומן אומגה-3 משפרת את תפקודי הריאות של חולי Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD). 

למרות שהמחקר היה קטן, החוקרים מאמינים כי הממצאים מספיקים כדי להמליץ על דיאטה עשירה ב-Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acid (PUFA), כגישה יעילה לטיפול ב-COPD. במחקר זה שפורסם ב-CHEST , עקבו החוקרים אחר 64 חולי COPD למשך שנתיים, כאשר קבוצה אחת קיבלה תוסף תזונה עם ערך של 400 קילוקלוריות, מועשר ב-Omega-3 PUFA וקבוצת הביקורת קיבלה תוסף תזונה עם אותו ערך קלורי, אך ללא Omega-3 PUFA. במבחן 6 דקות הליכה ובדיקות נוספות נמצא שיפור מובהק בקבוצה שקיבלה את תוסף התזונה המועשר ב- Omega-3 PUFA.

ב-17/12 קיבלנו עדכון מה- Diabetes Care כי הסיכון לשבר בירך מוגבר בקרב גברים ונשים הסובלים מסוכרת מסוג 1. החוקרים מסבירים, כי למטופלים רבים עם סכרת מסוג 1, יש צפיפות עצם נמוכה מהממוצע.  החוקרים ניתחו מידע שנאסף על כ-24,000 חולים סוכרתיים (סוג 1) שגילם הממוצע בתחילת המחקר היה 21, למשך 10 שנים. נמצא שהסיכון היחסי לשבר בירך בקבוצה זו היה גבוה פי 7.6 בגברים ופי 9.8 בנשים בהשוואה לאוכלוסיה בריאה באותה קבוצת גיל. הסיכון עלה עוד יותר כאשר הייתה עדות לסיבוכים מיקרווסקולרים.  החוקרים ממליצים לכן על שימוש בשיטות למניעה ראשונית של שברים באוכלוסית החולים הזו.

ב-19/12 דיווחנו על מאמר שפורסם ב- Fertil Steril אשר טען כי המסקנות ממחקר ה-WHI לפיהן טיפול ב-HRT מעלה את הסיכון לטרשת עורקים ומחלות לב שגויות. ע”פ המחברים, טיפול מחזורי באסטרוגן בנשים מתחת לגיל 55 (כפי שהיה במחקר האחיות) מקטין את הסיכון לטרשת עורקים ומחלות לב וכמעט ואינו מעלה את הסיכון לסרטן שד. הם מדווחים על כך  שמתוכנן כיום מחקר התערבותי גדול לבדיקת התועלת והסיכון של שימוש באסטרוגן בנשים בגילאים 40-55 . נראה שגם כאן, הויכוח באשר לשאלה זו רחוק מלהסתיים.

עוד דיוח מה-19/12 (יום לאחר האירוע המוחי שעבר ראש הממשלה והעלה על סדר היום הלאומי את שאלת המניעה הראשונית והשניונית של שבץ וטיפול בגורמי סיכון, בעיקר השמנה…) הצגנו מחקר  מה- Am J Clin Nutr אשר מצא כי צריכת ירקות ופירות ומזונות צמחיים אחרים מפחיתה סיכון ליתר לחץ דם בצעירים, בעוד שצריכת בשר מעלה את הסיכון. החוקרים עקבו במשך 15 שנה אחר כ-4,300 משתתפים, ומצאו כי בהשוואה לחמישון התחתון מבחינת צריכה מועטה של ירקות ופירות, החמישיונים 2-5 היו בסיכון יחסי של בין 0.83 ל-0.64 לפתח יתר לחץ דם, בהתאמה. המסקנה הבלתי נמנעת של החוקרים להרבות בצריכת ירקות ופירות ולהפחית בכך את הסיכון ללחץ דם גבוה.

ב-21/12 עדכנו על מחקר מה- Ann Intern Medאשר השווה בין יעילות 3 שיטות לטיפול בכאבי גב תחתון:  12 שבועות של יוגה, התעמלות טיפולית או ספר לטיפול עצמי. בין 101 המשתתפים במחקר, נמצא כי גם לאחר 12 שבועות  וגם לאחר בדיקת מעקב נוספת לאחר 26 שבועות, ליוגה היה יתרון ע”פ השיטות האחרות.

מה-JAMA למדנו, ב-22/12,  כי כי גברים הסובלים מהפרעה בתפקודי זיקפה (ED), מצויים בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולרים דוגמאת התקף לב, שבץ ואנגינה. החוקרים עקבו אחר כ-9,450 גברים מעל גיל 55 למשך 7 שנים, ומצאו כי הסיכון של גברים הסובלים מ-ED ללקות במחלת לב או שבץ גבוה פי 2 מגברים ללא הפרעה זו. מסקנת החוקרים היא שיש לבצע בדיקות סקר מקיפות לגורמי סיכון קרדיווסקולרים,  בכל גבר המתלונן על ED .

ב-22/12 דיווחנו על בסיס פירסום ב- New Engl J Med ידיעה מטרידה למדי לפיה Oseltamivir (המוכרת בשמה המסחרי כתמיפלו) לא הצליחה למנוע תמותה בבני אדם שנדבקו בשפעת העופות ונראה היה שהוירוס פיתח עמידות לתרופה. החוקרים העלו חששות כבדים, במיוחד לאור אגירת התרופה ושימוש עודף שנעשה בה העלול לגרום לעמידויות והמליצו להגביל רישום ושימוש בתרופה באופן שגרתי.

למחרת, בכיר בארגון הבריאות העולמי (WHO), ניסה להרגיע ואמר שהסימנים להתפתחות עמידות, של זן H5N1 של וירוס שפעת העופות, כנגד תרופת הבחירה, Tamiflu, בחלק מהמטופלים, אינה צריכה לגרום לבהלה. זיהוי עמידות לתרופה אינו צריך להפתיע, ואינו צריך להוות מקור לבהלה. ע”פ הבכיר, יש צורך במחקר נוסף שיבחן את אופן השימוש והמינונים המתאימים בתמיפלו לטיפול בנדבקי שפעת העופות. אתם נרגעתם ? …

ב-22/12 דיווחנו שע”פ מחקר רב-מרכזי, כפול-סמיות, אקראי ומבוקר פלצבו שפורסם ב-CHEST  נמצא  כי מתן lansoprazole עשוי לגרור ירידה בשיעור התקפי האסתמה ועלייה באיכות החיים של חולים מבוגרים הסובלים מאסתמה עיקשת ומסימפטומי reflux חומצי. במחקר שבו השתתפו 207 מטופלים, בקבוצה שקיבלה, בנוסף לטיפול הרגיל באסתמה את ה-lansoprazole  סבלו רק 8% מהתקפים חוזרים לעומת 20% בקבוצת הבקרה. לא נמצא הבדל בין הקבוצות באשר לסימפטומי האסתמה היומיים, השימוש ב-albuterol, ערכי זרימת השיא בנשיפה, ה-FEV1 וה-FVC.

כשבוע לאחר שדיווחנו על התועלת של שימוש בתוספת חומצות שומן אומגה-3 בחולי COPD , דיווחנו על מחקר נוסף, מה- Am J Respir Crit Care Med לפיו צריכה יומית של חומצות שומן אומגה-3 מונעת ירידה בשונות קצב הלב (Heart Rate Variability HRV) הקשורה בחשיפה לחומר חלקיקי, מזהם אויר מוכר, במקום סגור. כידוע, HRV נמוך עשוי להגביר את הסיכון להפרעת קצב לב חמורה. החוקרים עקבו אחר  50 קשישים בריאים יחסית, שטופלו בבית אבות, ולא סבלו ממחלה קרדיווסקולרית.  המשתתפים  חולקו ל-2 קבוצות כשבאחת צרכו יומית 2 גרם שמן דגים ובשנייה (קבוצת ביקורת),  2 גרם שמן סויה,  שניתנו למשך 5 חודשים. הקבוצה שקיבלה את שמן הדגים נהנתה משיפור במדד ה-HRV ללא שינוי משמעותי בקבוצת הביקורת.

ב-24/12 דווח ע”י ה- J Natl Cancer Inst שלפי ממצאי ביניים של מחקר אמריקאיגדול הנערך כעת, כי סקירה לסרטן ריאה בעזרת צילומי חזה, מגלה מספר משמעותי של מקרים, חלקם בשלבים מוקדמים הניתנים לטיפול. מתוך כ-77,000 בני אדם שהיו בזרוע של צילום החזה, התגלו סימנים מחשידים בקרב כ-9%  ואחרי בדיקות נוספות, סרטן ריאה נמצא ב- 126 מהאנשים (שיעור של 0.16% ) , 44% מתוכם עם סרטן בשלב I הניתן לטיפול. זאת בהשוואה לשיעור של 10%-15% בלבד של גילוי סרטן ריאה הניתן לטיפול בצילומי החזה הנערכים כיום. שיעור הגילוי היה כמובן גבוה יותר בקרב מעשנים: פי 10 מאשר באוכלוסיה לא מעשנת.  המימצאים מלמדים על כך שיש לשקול הפנייה לצילום חזה מטופלים מעשנים.

ב-25/12 הגיע למערכת דיווח מתוך Journal of Rheumatology לפיו שימוש מקומי בג’ל Diclofenac, הניתן 4 פעמים ביום, מקל על תסמינים של OsteoArthritis (OA) של הברך. כידוע, מתן אורלי של NSAID עלול לגרום לפגיעה ניכרת במערכת העיכול, בעוד שבטיפול מקומי ב-NSAID, החשיפה הסיסטמית מוערכת בכ-10% בהשוואה לטיפול האורלי. במחקר השתתפו כ-230 מטופלים שחולקו לקבוצת טיפול פעיל וג’ל פלציבו. למטופלים הייתה אפשרות להוסיף טיפול לשיכוך כאב בעזרת פרצטמול. נמצא שקבוצת הטיפול הפעיל השיגה שיפור משמעותי ומובהק בירידה במדדי הכאב. לא היו הבדלים מבחינת תופעות לואי, והחוקרים ממליצים לשקול טיפול ב-Diclofenac Gel כטיפול בחירה הולם לכאבי OA של מפרקים גדולים וקטנים.

ב-26/12 דיווחנו על פירסום חדש מה-NEJM לפיו עולה כי איזון הדוק של רמות הסוכר בחולי סכרת מסוג 1, מוריד את הסיכון למחלות לב ושבץ ב-50%. הפירסום הזה הוא המשך למחקר ה-DCCT המפורסם שהוצג כבר ב-1993 ודיווח על האפקטיביות הרבה של טיפול אינטנסיבי (כזה שהפחית את רמות ה-HbA1c לרמה של כ-7% , לעומת 9% בטיפול קונבנציונלי)  בסוכרת מסוג 1 להפחתה של סיבוכים מיקרווסקולרים.

החוקרים המשיכו במעקב אחר משתתפי מחקר ה-DCCT ומצאו כי האיזון האינטנסיבי הוריד גם את הסיכון להתפתחות טרשת עורקים ו-CVD  ב-42% ואת הסיכון לאירוע קרדיאלי רציני או שבץ ב-58% . התוצאות חשובות ומרשימות שכן מדובר על מעקב מתמשך של כ-17 שנה. לדעת החוקרים המימצאים לגבי השפעת הטיפול האינטנסיבי על הפחתה בסיכון ל-CVD ואירועים תקף גם לחולי סוכרת סוג 2 .

סקר דעת קהל שנערך בארה”ב בין כ-6,000 משתתפים המייצגים את האוכלוסיה ושפורסם בגיליון דצמבר של Arch Intern Med מלמד על כמה מגמות מעניינות, שיש להניח שהן דומות גם בישראל: 63% מהמשתתפים בסקר הזקוקים למידע רפואי פונים תמיד לאינטרנט כמקור ראשון. מרביתם מחפשים מידע מקצועי והשאר פונים לרשת לצורך איתור רופא או השתתפות בפורום תמיכה. למרות זאת, הרופא נשאר המקור המקבל את ציון האמינות הגבוה ביותר: 62% הצהירו שהם סומכים על הרופא יותר מכל מקור אחר, אך רק 10% מאלו שהצהירו זאת, אכן פנו ראשית לרופא…והשאר בדקו לפני כן במקורות אחרים, ובעיקר באינטרנט…החוקרים מסיקים כי מרבית המטופלים היום הפונים לרופאים מגיעים אליהם לאחר שחיפשו מידע על הבעייה הרפואית שלהם באינטרנט…נשמע מוכר ?

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה