האם חסמי ביטא צריכים עדיין להיות טיפול הבחירה הראשוני ביתר לחץ דם ? מטה-אנליזה מה-LANCET

בשלושת העשורים האחרונים חוסמי בטא (β blockers) היו בשימוש נרחב כטיפול ביתר לחץ דם, וגם כיום הם נחשבים קו טיפולי ראשון בהנחיות לטיפול ביתר לחץ דם. יתרה מזאת, לאחר אוטם בשריר הלב ובמטופלים עם אי ספיקת לב טיפול בחוסמי בטא מונע אוטם חוזר, אשפוזים בשל אי ספיקת לב ומוות מוקדם.

עם זאת, ישנן עדויות שמטילות ספק ביעילות הטיפול בחוסמי בטא, ובעיקר אטנולול (atenolol) ביתר לחץ דם ראשוני. מחקר זה בוחן את הנתונים על יעילות הטיפול באטנולול וחוסמי בטא אחרים ביתר לחץ דם והשפעת הטיפול על שיעורי השבץ, אוטם בשריר הלב והתמותה הכללית.

החוקרים אספו מידע על טיפול בחוסמי בטא במטופלים עם יתר לחץ דם ראשוני מ-pubmed ומספריית Cochrane. נכללו במטה-אנליזה 13 מחקרים אקראיים ומבוקרים שכללו מעל 100,000 מטופלים והשוו בין יעילות חוסמי בטא לתכשירים אחרים לטיפול ביתר לחץ דם. 7 מחקרים נוספים שכללו מעל 27,000 מטופלים השוו בין טיפול בחוסמי בטא לפלצבו או העדר טיפול.

נמצא שהסיכון היחסי לשבץ היה גבוה ב-16% בקבוצות הטיפול בחוסמי בטא בהשוואה לתרופות אחרות. לא נמצא הבדל בשיעור האוטם בשריר הלב. בהשוואה לפלצבו או העדר טיפול, הסיכון היחסי לשבץ היה נמוך בקרוב ל-20% עבור כל התרופות ממשפחת חוסמי בטא, כמחצית מהשיפור הצפוי ממחקרי יתר לחץ דם קודמים. לא נמצאו הבדלים בשיעורי אוטם בשריר הלב או התמותה הכללית.

לסיכום, בהשוואה לתרופות אחרות להורדת לחץ הדם, השפעת חוסמי בטא נמוכה מהצפוי וכרוכה בסיכון מוגבר לשבץ. לכן, על פי ממצאי מטה-אנליזה זו, לא מומלץ להשתמש בחוסמי בטא כתרופת הבחירה ביתר לחץ דם ראשוני.

הערת המערכת: בעניין זה קיימנו לפני כשנה ראיון עם פרופ’ אהוד גרוסמן, לאור כמה מחקרים שפורסמו אז בהקשר זה. פרופ’ גרוסמן הדגיש כי כטיפול ביתר לחץ דם, בעיקר באוכלוסיה מבוגרת, קיימות אכן עדויות לכך שהתועלת מטיפול בחסמי בטא אינה מספקת. יש מקום עם זאת, מדגיש הפרופ’ גרוסמן, כן לטפל בחסמי בטא בחולים עם דופק מהיר, אי ספיקת לב, מחלת לב איסכמית לאוו דווקא לצורך הורדת לחץ דם אלא מניעה של אירועים קרדיאלים .

למאמר


Should β blockers remain first choice in the treatment of primary hypertension? A meta-analysis, Lars Hjalmar Lindholm, Bo Carlberg, Ola Samuelsson, The Lancet 2005; 366:1545-1553


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה