בקיצור משלנו : הערך הקלורי משתנה לפי משך ההנקה

זה שנים רבות ידוע כי הרכבו של חלב אם משתנה לפי תנאים מסוימים. החלב בסיום של הנקה  אחת עשיר יותר בשומן ובאנרגיה, מאשר בתחילתה. כן כמות השומן עולה במשך תקופת ההנקה. החוקרים במאמר לפנינו השוואת כמות השומן והערך הקלורי של חלב אם,  בעשרים ושבע  אמהות שהניקו לתקופה של חודשיים ועד ששה חודשים לעומת הרכב החלב בשלושים וארבע מאמהות שהניקו למעלה משנה.

כמות השומן בחלב של אמהות שהניקו עד גיל חצי  שנה הייתה 7.36 ג”ם %  ובקבוצה של הנקה מעל גיל שנה כמות השומן הייתה 10.65  ג”ם%. הווה אומר עלייה של 30% בשומן החלב באמהות שהתמידו בהנקה למעלה משנה. תוצאות דומות, אם כי לא זהות, התקבלו כאשר החוקרים בדקו כמות האנרגיה באמצעות מכשיר ה bomb calorimeter.  בקבוצת ההנקה לתקופה קצרה כמות האנרגיה הייתה 3100  קילו  ג’ול  (לקריין  kilo- Joules)  לליטר לעומת 3680  קילו ג’ול/ליטר.

הערת העורך : כמות השומן עלתה ב30% באמהות מתמידות בהנקה  ואילו האנרגיה עלתה רק ב12%. לכן יש להניח שבמקביל לעלייה בשומן חלה גם ירידה במקורות אנרגיה אחרים,  והם החלבונים והפחמימות. המשמעות היא כי לא רק כמות השומן עלתה, אלא הכמות של יתר אבות המזון ירדה,  אולי כדי להתאים את החלב לצרכים המשתנים של התינוק. לדוגמה במידה בה קצב העלייה במשקל של התינוק איטי יותר כך הוא דורש חולבון.

ידוע לנו כי בתקופות קדומות כגון ימי המשנה ההנקה נמשכה שנתיים ימים או יותר. כן ההלכה היהודית קובעת שנתיים כתקופת ההנקה המחויבת ואוסרת הנקה שנמשכת למעלה משלוש שנים מפאת הצניעות. יתכן שהעלייה באנרגיה הטמונה בחלב אם לאחר שנה שלמה של הנקה  מאפשרת המשך ההנקה בלי לפגום בהתפתחות הגופנית של התינוק.  

 Pediatrics ספטמבר 2005


Fat and energy contents of expressed human breast milk in prolonged

lactation., Mandel D, Lubetzky R, Dollberg S et al

Pediatrics 2005;116:e432-e435.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה