מתן משולב של אלבומין ופוסיד משפר חמצון בחולי ARDS עם רמת חלבון נמוכה בסרום/ מאת ד”ר שאול לב, עורך מדור טיפול נמרץ

היפופרוטאינמיה מהווה את אחד מגורמי הסיכון רבי ההשפעה על שכיחות ההופעה של פגיעה ריאתית מסוג ARDS או ALI בחולים קשים. אסטרטגיות שונות נוסו בעבר על מנת לצמצם את חומרת התסמונת ושכיחותה. טיפול במשתנים על מנת לצמצם את כמות הנוזלים האינטרסטיציאליים בריאות נושא בחובו את הסיכון של ייבוש יתר וקיפוח המודינמי. קבוצה בראשותו של ד”ר  גורדוןברנרד הוכיחה בעבר כי שימוש משולב במשתנים ואלבומין לעומת פלצבו כפול עוזר לשפר את מצב החולים הלוקים בתסמונת על ידי שיפור בחמצון. במחקר משלים בדקה הקבוצה את האפקט של טיפול משולב זה מול קבוצת בקורת שטופלה במשתנים בלבד.

המחקר נעשה באופן כפול- סמיות והיה אקראי ורב מרכזים. למחקר נבחרו  חולים מונשמים שהוגדרו כלוקים בARDS או בALI כאשר רמת החלבון בסרום הייתה פחות מ6 גרם לדציליטר. חולים לא יציבים עם כשל כלייתי או כבדי הוצאו מן המחקר.

החולים שהוכללו טופלו באופן אקראי במשתנים מסוג פורוסמיד (פוסיד) או אלבומין יחד עם פוסיד למשך 72 שעות.פרוטוקול המחקר קבע מתן 25 גרם של תמיסת אלבומין בריכוז 25% לתוך הווריד במשך 30 דקות עם מתן מנת העמסה של 20 מיליגרם פוסיד ומנת החזקה של 4 מ”ג לשעה למשך 3 ימים.מנות נוספות של אלבומין נתנו כל 8 שעות.מטרת הפרוטוקול הייתה להגיע למאזן נוזלים שלילי.הרופאים הונחו לטטר את מינון המשתן ליעד של ירידה של קילוגרם אחד לפחות במשקל. במקרה של ירידה בלחץ הדם עירוי הפוסיד הופסק.

תוצאות:  40  חולים השלימו את המחקר . לא נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות בנתוני הבסיס. כמצופה  נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות ברמת החלבון והאלבומין במהלך שלושת ימי המחקר . רמת האלבומין בקבוצה שטופלה באלבומין עלתה ב1.5 גרם לדציליטר לעומת 0.3 גרם לדציליטר בקבוצת הבקרה. קבוצת הטיפול השיגה מאזן שלילי גדול יותר מקבוצת הבקרה ,עקב מתן נמוך יותר של מנות נוזלים.

לא נמצאו הבדלים בפרמטרים המשקפים את מכניקת הנשימה אך נמצא הבדל ביכולת לחמצן. בקבוצת הטיפול נמצא שיפור ברור בחמצון שהתבטא גם באינדקסי החמצון וכן במגמת השיפור שהפגינו החולים.בניתוח סטטיסטי של הנתונים נמצא כי למאזן הנוזלים יכולת ניבוי גבוהה לשיפור בחמצון.סולם SOFA שחושב עבור שתי הקבוצות הראה שיפור בקבוצת הטיפול לעומת החמרה בקבוצת הבקרה.

בדיון מדגישים החוקרים כי למרות השיפור שהושג בחמצון הרי שלא ידועה עדיין השפעת הטיפול על משתני התמותה ומהלך האישפוז, וכי טיפולים שהוכחו כיעילים בשיפור חמצון לא הוכחו כמשפרי תמותה בICU.

Crit Care Med. 2005 Aug;33(8):1681-7.

A randomized, controlled trial of furosemide with or without albumin in hypoproteinemic patients with acute lung injury.

Martin GS, Moss M, Wheeler AP, Mealer M, Morris JA, Bernard GR.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה