אבלציה (בידוד) של וורידי הריאה וסגירה של אוזנית העליה השמאלית בטורקוסקופיה כטיפול בפרפור עליות/ דר’ רם שרוני עורך מדור כירורגיה לב חזה

Wolf  R, J Thorac Cardiovasc Surg. 2005 Sep;130(3):797-802.

The University of Cincinnati College of Medicine and The Cleveland Clinic Foundation, Ohio

מטרה: בידוד (isolation) של וורידי הריאה פותר בעיה של פרפור עליות בחולים מסויימים. מטרת המחקר היתה להעריך את היכולת והבטיחות של בידוד אפיקרדיאלי (חיצוני) של וורידי הריאה הנעשה בטורקוסקופיה.

שיטות: 27 חולים (גיל ממוצע 57) עם פרפור עליות (18 מתוכם עם פרפור פתאומי בלבד) עברו טורקוסקופיה דו צדדית במהלכה נעשה בידוד של וורידי הריאה וסגירה של אוזנית העליה השמאלית. בכל החולים אשר נכללו במחקר נכשל טיפול תרופתי או שלא היו מסוגלים ליטול קומדין. הטורקוסקופיה בוצעה ע”י 3 חתכים (ports) להכנסת ציוד טורקוסקופי, מכל צד.

האפליקציה בוורידי הריאה נעשתה ע”י אבלציה בשיטת תדרי רדיו (radiofrequency) במכשיר בי-פולארי. אוזנית העליה נסגרה ונכרתה עם סטפלר. הפרוצדורה בוצעה ללא שימוש במכונת לב ריאה.

תוצאות: הפרוצדורה בוצעה בהצלחה בכל החולים. לא היה צורך בטורקוטומיה או בסטרנוטומיה. כל החולים עברו אקסטובציה בחדר ניתוח. נרשמו סיבוכים קלים לאחר הניתוח ב-3 חולים אשר חלפו כעבור 48 שעות וכן סיבוך הקשור למחלת רקע של החולה ולא לפרוצדורה. זמן מעקב ממוצע היה 6 חודשים. 21 חולים מתוך 23, בהם היה מעקב של למעלה מ- 3 חודשים, היו חופשיים מפרפור עליות. ב- 12 חולים בוצע MRI (3 עד 6 חודשים לאחר הניתוח) ובכולם לא ניצפתה היצרות של וורידי הריאה.

מסקנות: בידוד (איזולציה) דו צדדית של וורידי הריאה עם כריתת אוזנית העליה השמאלית הינה אפשרית (feasible) ובטוחה. הניתוח מציע גישה חדשנית מבטיחה, המבוצעת בלב פועם בשיטה זעיר פולשנית, לטיפול בפרפור עליות.

לאבסטרקט

הערת העורך , ד”ר רם שרוני:

זה זמן שטיפול בפרפור עליות מבוצע, עפ”י הצורך, בחולים העוברים ניתוח מסתם. כאן מתואר מחקר חלוצי הדן בחולים העוברים ניתוח לטיפול בפרפור עליות בלבד. ד”ר וולף מסינסינטי הינו אחד ממפתחי השיטה של ניתוח טורקוסקופי לטיפול בפרפור עליות.

הוא החל את מחקרו בניסויים בחיות ובהמשך, במסגרת מחקר באישור FDA עבר לטיפול בבני אדם. יש לזכור שבמחקר זה מרבית החולים סבלו מפרפור עליות פתאומי וזוהי אכן קבוצת החולים בהם אחוז ההצלחה הינו הגבוה ביותר.

המחקר פורץ דרך מבחינת הגישה הכירורגית (טורקוסקופיה, בלב פועם) ובכך שהוא מציע ניתוח ראשוני לטיפול בפרפור עליות, ולא כערך נוסף בניתוח מסתם או מעקפים.

ביצוע הניתוח בשיטה זעיר פולשנית ממזער את הטראומה הניתוחית ומאפשר להציע את הפרוצדורה לקבוצות רחבות של חולים. אני מניח שיעבור עוד זמן עד שפנימאים וקרדיולוגים יחושו בנוח לשלוח חולה לניתוח בשל פרפור עליות בלבד אך התקדמות הטכניקה הניתוחית, יחד עם מיזעור הטראומה הניתוחית, פותח אשנב להרחבת האופציות הטיפוליות בפרפור עליות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה