קפה וסוכרת סוג 2 , jc 444

סוכרת מסוג 2 היא מחלה כרונית הקשורה בשיעור גבוה של תחלואה ותמותה מוקדמת. צפויה עלייה מדאיגה בהארעות המחלה ויש צורך בזיהוי אמצעים למניעתה. ידוע כי פעילות גופנית ותזונה מאוזנת מפחיתים משמעותית את השכיחות של סוכרת מסוג 2. עם זאת יש חשיבות לזיהוי גורמים נוספים העשויים לסייע במניעת המחלה.

קפה הוא אחד המשקאות הנצרכים ביותר בעולם. מידע על ההשפעות החיוביות והשליליות של קפה על הבריאות יאפשר קבלת החלטה מודעת בנוגע לצריכת קפה. בנוסף לכך מידע על השפעות סוגי הקפה השונים עשוי גם כן לסייע במניעת מחלות. לדוגמה, נמצא שהחלפת קפה מבושל בקשה פילטר מפחית את ריכוזי ה-LDL כולסטרול, שיתכן ותורם לשיעור הנמוך של מחלת לב כלילית בפינלנד.

קפה מכיל חומרים רבים. מבין חומרים אלו, קפאין, חומצה כלוראוגנית , קווינידינים  ומגנזיום נמצאו בעלי השפעה על המטבוליזם של גלוקוז במודלים של בעלי חיים ומחקרים מטבוליים.

לאחרונה, מספר מחקרים בחנו את השפעת צריכת קפה על הסיכון לסוכרת מסוג 2.

מחקר הולנדי הראה שצריכת קפה גבוהה נמצאה קשורה בסיכון מופחת לסוכרת מסוג 2.

ממצא זה אושר על-ידי מספר מחקרים נוספים, אך לא בכולם. מאמר זה מציג סקירה שיטתית של המחקרים העוסקים בהשפעת צריכת קפה על הסיכון לסוכרת מסוג 2.

החוקרים זיהוי 9 מחקרי עוקבה שבחנו את השפעת צריכת קפה על הסיכון לסוכרת מסוג 2. נכללו במחקרים אלו קרוב ל-120,000 משתתפים ומעל 8000 מקרי סוכרת מסוג 2.

הסיכון היחסי להתפתחות סוכרת היה 0.65  בקבוצה שצרכה את הכמות הגבוהה ביותר של קפה (מעל 6-7 כוסות ליום) בהשוואה לקבוצה שצרכה את הכמות הנמוכה ביותר (פחות מ-2 כוסות ליום), ללא תלות במין הנבדק, השמנת יתר או אזור מגורים.

לסיכום, סקירה זו תומכת בהשערה שצריכת קפה באופן קבוע קשורה בהפחתה בסיכון לסוכרת מסוג 2. יש צורך במחקרים התערבותיים עם זמן מעקב ממושך על מנת לאשר ממצאים אלו ולהבין את המנגנונים העומדים בבסיס הקשר בין צריכת קפה לסוכרת מסוג 2.

הערת המערכת: עסקנו כבר במס’ מחקרים שדנו בנושא. חשיבותו של מחקר זה היא בריכוז ואיכות הנתונים, והמימצאים המובהקים והבלתי תלויים של הורדת הסיכון לסוכרת בקרב חובבי הקפה.

יש לציין שמבחינת סוגי הקפה נראה שהמחקרים שנבחנו במטה-אנליזה זו תקפים בעיקר לקפה פילטר. עם זאת, ב-2 מחקרים שבדקו קפה נטול קפאין, גם נמצאה ירידה בסיכון לסוכרת סוג 2.

לא נראה שניתן עדיין לצאת בהמלצות גורפות להגדלת צריכת הקפה לצורך מניעת סוכרת, הן בגלל הצורך למחקר התערבותי אקראי והן משום שיש כמובן גם לקחת אספקטים בריאותיים נוספים של צריכת קפה. עם זאת, למי שממילא שנהנה מכמה כוסות קפה, בעיקר קפה פילטר טוב, הנה עוד סיבה טובה להנאה…

למאמר

Coffee Consumption and Risk of Type 2 Diabetes, Rob M. van Dam, Frank B.

Hu , JAMA. 2005;294:97-104.,

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה