השפעת ההנקה על רמת הכולסטרול במבוגר.

היתרונות בהנקה הם  רבים. היש להוסיף לכך מניעת מחלת לב במבוגר ?

לתינוקות יונקים רמות גבוהות של כולסטרול ושל LDL-cholesterol בדם יותר מאשר לתינוקות הניזונים בפורמולה. אין בעובדה זו כדי להפתיע אותנו. שכן הפורמולה מיוצרת כיום ללא כולסטרול,  ואילו חלב אם  מכיל כולסטרול.

ההסבר הטלאולוגי לרמה גבוהה של כולסטרול בחלב אם אינו ידוע.

מדענים מחפשים יתרונות פוטנציאליים למתן תוספת כולסטרול לתינוקות. בין המומחים בתזונת תינוקות, היו שהמליצו על תוספת כולסטרול  לפורמולות, מתוך הנחהכי הכולסטרול בתזונה בינקות, מתכנת את הגוף ליצר פחות כולסטרול בעצמו או להסיר יותר כולסטרול ממחזור הדם, מאוחר יותר בחיים.

אם הסבר זה אכן נכון, יש להניח שתינוקות שינקו בחודשי החיים הראשונים יסבלו פחות ממחלות לב בבגרות. לנושא זה הוקדשו מספר רב של מחקרים. התוצאות היו סותרות ואין פלא, כי מחקר בתחום זה חייב להתחשב במשתנים רבים היכולים לשבש את התוצאות. היו עבודות מחקר שהראו, שרמת הכולסטרול בדם במבוגרים שינקו בתחילת החיים, הייתה  נמוכה ב 0.18 מילימול/ליטר מבאלה שלא ינקו.

הנחת היסוד של החוקרים בעבודה לפנינו הייתה שבתינוקות יונקים קצב יצירת כולסטרול בגוף איטי יותר מבתינוקות שניזונו בפורמולה. כאשר קצב יצירת הכולסטרול במחקר לפנינו נבדק בגיל 4 חודשים נמצא כי השערת החוקרים התאמתה ואכן קצב יצירת הכולסטרול היה נמוך יותר בקבוצת היונקים. אך כאשר קצב יצירת הכולסטרול  נבדק שנית בגיל 18 חודשלא נמצא שום הבדל בין הקבוצות.

נסכם אם כן במחקר הנוכחי לא נמצא שום עדות לכך, שהנקה בחודשי חיים הראשונים, משפיע על קצב יצירת הכולסטרול  בגיל שנה וחצי.

אם כן אין הסבר משכנע ליתרונות פוטנציאליים להנקה במניעת מחלות לב. 

המאמרים הופיעו בירחון Pediatrics לחודש יוני 2005


Effects of early cholesterol intake  on cholesterol biosynthesis and plasma lipids among infants until 18 months of age., Demmers TA, Jones PJH, Wang Y et. al, Pediatrics 2005;115:1594-1601.

Breastfeeding and cardiovascular disease: wheres the beef ?

Greer FR.

Pediatrics  2005;115:1765

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה