ילדים בקרבת קווי מתח גבוה בסיכון מוגבר ללוקמיה

ע”פ מחקר המתפרסם לאחרונה ב-BMJ , ילדים הגרים בסמיכות לקווי מתח גבוה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח לוקמיה.

החוקרים ניתחו מידע של כ-29,000 ילדים חולי סרטן, מהם 9,700 חולי לאוקמיה, בגילאים 0-14. התאמת קבוצת הבקרה נעשתה לפי גיל, מין ואיזור מגורים.

החוקרים ניסו למצוא קשר בין אירעות הסרטן לבין מרחק המגורים מקוי מתח גבוה. המימצאים הראו שבהשוואה לילדים שנולדו בבתים בהם המרחק גדול מ-600 מ’ מקוי מתח גבוה, הרי שילדים שנולדו בבתים שהמרחק היה קטן מ-200 מ’, היו בסיכון יחסי ללקות בלוקמיה של 1.69 . ילדים שנולדו בבתים שהמרחק היה בין 200-600 מ’ היו בסיכון יחסי של 1.23. לא נמצאה מובהקות סטטיסטית לקשר בין המרחק לסיכון לתחלואה. כמו כן לא נמצא מיתאם בין המרחק לקוי מתח גבוה וסיכון עודף לסוגי סרטן אחרים.

החוקרים מסכמים כי נמצא קשר בין לוקמיה בילדות וקירבת בית המגורים לקוי מתח גבוה, ושהסיכון העודף נמצא גם במרחק גדול ממה שהיה צפוי מתוצאות מחקרים קודמים.

החוקרים מציינים כי כ-4% מהילדים באנגליה ובווילס נולדים ומתגוררים בבתים במרחק של פחות מ-600 מ’ מקווי מתח גבוה. אם קיים קשר סיבתי הרי שניתן לטעון שכ-1% ממקרי הלוקמיה באנגליה ובווילס נגרמים כתוצאה מהקרבה לקווי המתח הגבוה.

החוקרים עם זאת מסייגים שהערכה זו מכילה אי וודאות סטטיסטית.

כמו כן, אין מכניזם ביולוגי מוכר היכול להסביר את התוצאות האפידמיולוגיות, שעשויות להיות תוצאה של מקרה או טעות סטטיסטית.

Childhood cancer in relation to distance from high voltage power lines in England and Wales: a case-control study, Tim Vincent, BMJ  2005;330:1290 (4 June), doi:10.1136/bmj.330.7503.1290


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה