שישים שניות על השימוש בפרוביוטיקה במניעת necrotizing enterocolitis, jc 442

באחד המגזינים האחרונים הבאנו מאמר אשר הראה כי מתן פרוביוטיקה לתינוקות בעלי משקל נמוך מאד, דהיינו פחות מ 1500 גרם,  מונע necrotizing enterocolitis.

הקבוצה הטיפולית קיבלה lactobacillus acidophilus   ו bifidobacterium infantis. 

קבוצת הביקורת לא קיבלה פרוביוטיקה בצורה נפרדת, אך שתי הקבוצות ניזונו בחלב אם.

תוצאות המחקר הראו שבקבוצה שלא קבלה פרוביוטיקה  נמצאו ששה מקרים של

necrotizing enterocolitis בדרגה 3 ואילו בקבוצה שטופלה לא נמצא אף מקרה אחד. 

מאמר זה עלה לדיון בעיתון רפואי אחר. לדעת המבקר, המחקר תוכנן היטב אך מצטער שהמחקר נקטע בטרם מספר הפגים במחקר יספיק כדי לערוך בדיקה סטטיסטית של סיכון לפתח זיהומים הנגרמים על ידי החיידקים הפרוביוטיים עצמם.

לדברי המדיין,  בספרות רפואת הילדים והמבוגרים תוארו מקרים אשר פיתחו זיהומים מחיידקים פרוביוטיים, במיוחד במקרים בהם מערכת החיסון לקויה, אך גם בחולים  ללא ליקוי במערכת זו. המדיין, אם כן, ממליץ להימנע ממתן פרוביוטיקה לפגים החשודים בהפרעה במערכת האימונית, לפגים הסובלים ממום לב מלידה או כאשר יש כבר מחלת מעיים דוגמת שלשול או מקרים בהם  תהליך ה NEC כבר החל. המדיין ממליץ על מתן חלב אם לכל פג שמשקלו  נמוך מאד.

הערת העורך:  החודש נזכיר עבודה שהוצגה בכנס גסטרואנטרולוגי השנה המעידה על הצלחת הפרוביוטיקה במניעת NEC. מספר העדויות לטובת פרוביוטיקה במצב זה הולך וגדל.

חלב אם ללא ספק מועיל במניעת NEC אך העבודה לפנינו מראה כי הצרוף של פרוביוטיקה לחלב אם, עדיף על מתן חלב אם בלבד. שאלת הזיהומים הנובעים מבפרוביוטיקה נראית לי תיאורטית בעיקרה, ודרוש מידע נוסף לפני שנמנע מפג בעל משקל נמוך מאד את תוספת הפרוביוטיקה.  

   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה