התעללות בבית הספר (Pediatrics ) , מתוך jc 432 – חינם!!

התעללות בין ילדים,  תופעה הידועה מימי בראשית. ההערכה היא כי  אחד מכל חמישה ילדי בית ספר חשוף להתעללות.

אנחנו מבחינים בשני סוגי התעללות:

1 התעללות גלויה מכות, דחיפה, איומים והעלבה.

2  התעללות סמויה – התעלמות מתלמיד מסוים, דחייתו, סירוב לשתף אותו במשחקים ואף חמור מכך, הפצת שמועות רעות אודותיו.

רוב הילדים נחשפו למעשי התעללות בודדים. אך התעללות מתמדת המתמקדת בילד מסוים,  עשויה להזיק לקורבן ולדרדר אותו עד למצב של מחלה נפשית. התעללות פוגעת בדמוי העצמי של הקורבן, הילד נמנע מלקשור קשרים עם ילדים מחשש שאלה יתעללו בו. התוצאה – הילד מסתגר וחשוף עוד יותר להתעללות, כי אין מישהו שיעמוד לצדו, בהעדר חברים.

ברור שברוב מקרי ההתעללויות ה”טריגר” הוא הקורבן עצמו. ליקויים בגופו או בנפשו מעוררים את מסכת ההתעללויות בו וגורמים לדיכאון, חרדה וסירוב להיפגש עם התוקף, כלומר, ללכת לגן או לבית הספר.

סטיות אנדוקריניות דוגמת gynecomastia , התבגרות מוקדמת, קומה נמוכה,טיפולים מיוחדים, כגון הזרקת אינסולין בסוכרת נעורים – כולם מהווים מוקד להתעללות וכן תופעות אחרות כמו חריגות במבנה הראש דוגמת תסמונת Crouzon ,הפרעות בדיבור,השמנת יתר וחוסר שליטה על הסוגרים.

במחקר לפנינו החוקרים בדקו השפעת  התעללות בילדים שסבלו ממצבים אנדוקרינים שונים. כצפוי הםאישרו כי קיים מתאם בין התעללות לבין דיכאון, חרדה, בדידות ובאנגלית  acting out.   באופן פרדוקסלי  יכול להיות  ביטוי קליני לדיכאון.

הערות העורך : לא הבאנו את פרטי המחקר  ותוצאותיו במלואן כי לא חידשו דבר. מאידך, ראינו שחשוב להביא את הקדמת  המחקר והמלצותיו.

לדעתי אנחנו, רופאי הילדים, איננו מתעמקים מספיק בחיים הפנימיים של החולים שלנו. לדוגמא, ידוע כי חוסר שליטה על הסוגר –   encopresis– לעיתים קרובות מיחצן את המצב במשפחה הרוסה.  האם במקרים אלה התעמק הרופא בפרטים בחיי המשפחה ? 

כאב בטן, – זה הלחם היומי שלנו. אנחנו מעדיפים לבקש בדיקה לזיהום בהליקובקטר פילורי ולטפל בהתאם.  אנחנו נמנעים מלשאול את הילד על יחסיו עם החברים, האם אלה באים לבקר אותו? האם הילדים או המורים מציקים לו? האם אנחנו מבקשים לשוחח עם האם ביחידות, כדי לברר האם יש מתח בין ההורים, האם יש ילד קטן יותר, העולה על אחיו ומפריע לו להשתלב בחברה?  בקיצור, האם הגוף כואב, כי הנשמה כואבת ?

לדעתי רפואה איכותית דורשת מאתנו להתעמק יותר במצב המשפחתי והנפשי של הילד. עלינו להיות קשובים יותר לצורכי הילד. 

המאמר הופיע בעיתון Pediatrics מחודש דצמבר 2004.    


Social psychological correlates of peer victimization in children with endocrine disorders, Storch EA, Lewin AB, Silverstein JH, et. al.,

J Pediatr2004;145: 784-9.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה