הקשר בין ויטמין k2 למניעת התפתחות קרצינומה של תא הכבד מאמר ה- JAMA,מתוך jc 423, בתשלום , למנויי הגורנל-חינם!!

ויטמין K חיוני לתפקוד שורה של חלבונים כולל פקטורי קרישה II, VII, IX ו-X, פרוטאין C ו-S, osteocalcin, חלבונים הקשורים ל- surfactantו-bone matrix protein. מחקרים קודמים הצביעו על תפקוד אפשרי של ויטמין K2 (menaquinone) בבקרת שגשוג תאים. מטרת  מחקר זה היא לבחון האם ויטמין K2 מונע התפתחות קרצינומה של תא הכבד (hepatocellular carcinoma) בנשים עם שחמת כבד נגיפית.

נכללו במחקר 40 נשים המאובחנות עם שחמת כבד נגיפית. מטרת המחקר המקורית היתה לבחון את השפעות טיפול ארוך טווח בויטמין K2 על צפיפות העצם בנשים עם שחמת כבד נגיפית. עם זאת, המשתתפות ענו על קריטריונים הדרושים גם לבחינה של השפעת הטיפול על קרצינומה של תא הכבד. המשתתפות הוקצו אקראית לקבלת 45 מ”ג ויטמין K2 ביום או פלצבו תואם. בשתי הקבוצות ניתן טיפול במיימת במקרה הצורך וייעוץ תזונתי.

קרצינומה של תא הכבד נמצאה ב-1.6% מהנשים שטופלו בויטמין K2 וב-8.8% הנשים בקבוצת הביקורת, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית גם לאחר תיקון לפי גיל, אנזימי כבד, אלבומין בסרום, בילורובין כללי, ספירת הטסיות, alpha-fetoprotein וטיפול באינטרפרון אלפא.

על אף מגבלות המחקר זה הכולל מדגם קטן של נשים בלבד תוצאות המחקר מצביעות על תפקיד אפשרי של ויטמין K במניעת קרצינומה של תא הכבד בנשים עם שחמת כבד נגיפית. יש צורך במחקרים אקראיים ומבוקרים גדולים שיאשרו את תוצאות מחקר זה.

למאמר


Role of Vitamin K2 in the Development of Hepatocellular Carcinoma in Women With Viral Cirrhosis of the Liver, Daiki Habu et al , JAMA. 2004;292:358-361.,


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה