שיקום לאחר שבץ , ה- LANCET , מתוך jc 411

שבץ הוא אחד הגורמים המרכזיים לנכות בעולם המפותח וכרוך בעול כלכלי ניכר על מערכות הבריאות והרווחה. במסגרת האשפוז בבית החולים, טיפול ביחידות שבץ רב-תחומיות נראה שמפחיתות את התוצאות השליליות של האירוע, בהשוואה למסגרות אשפוז פחות מאורגנות. עם זאת, קיים ויכוח בנוגע להשפעת שירותי השיקום במטופלים שעברו שבץ לאחר שחרורם מבית החולים.

מחקר זה סקר עדויות ממחקרים מבוקרים שבחנו האם מתן שירותי שיקום, כולל פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וצוותים רב-תחומיים, למטופלים ששוחררו לביתם לאחר שבץ משפיע על איכות ואפקטיביות החלמתם.

14 מחקרים שכללו מעל 1600 מטופלים נכללו במחקר. נמצא ששירותי שיקום למטופלים לאחר שבץ הגרים בביתם הפחית את ההסתברות להתדרדרות ביכולת המטופלים לתפקד באופן יומיומי ואף הביא לשיפור ביכולות אלו, שתי השפעות אלו  נמצאו מובהקות סטטיסטית. מתן  שירותי שיקום ל- 100 מטופלים לאחר שבץ החיים בקהילה ימנע התדרדרות של 7 מטופלים.

תוצאות המחקר מצביעות ששירותי שיקום עשויים להועיל למטופלים לאחר שבץ החיים בקהילה. למרות שהשיפור שתועד צנוע יחסית, נכון להיום אין אפשרות טיפולית אחרת שמשפרת את תהליך ההחלמה בשלב זה.

מחקר זה לא עסק בסוג הטיפול השיקומי, באופן היעיל ביותר לארגן ולספק שירות זה ובעלותו. החוקרים הוכיחו שטיפול שיקומי לאחר שבץ הוא יעיל, אך יש צורך במחקרים נוספים על מנת לקבוע כיצד לנצל תועלת זו באופן המיטבי.

למאמר


Rehabilitation therapy services for stroke patients living at home: systematic review of randomised trials , Outpatient Service Trialists. Lancet 2004; 363: 352-56.


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה