האם הכפלת מינון קורטיקוסטרואידים בזמן החמרת תסמינים היא יעילה בחולי אסתמה ? ה-LANCET, מתוך jc 411

הקווים המנחים לטיפול באסתמה ממליצים על טיפול קבוע בקורטיקוסטרואידים במשאף במטופלים עם אסתמה מתמשכת ותסמינים יומיים המצריכים טיפול בבטא-אגוניסטים. במטופלים עם מחלה תסמינית, אך יציבה יחסית, הכפלה פי שניים או פי 4 של מינוני הקורטיקוסטרואידים הנשאפים מובילה לשינויים קלים יחסית בתפקודי הריאות.

מקובל להכפיל את מינון הסטרואידים בשאיפה כאשר יש התדרדרות במצב האסתמה, אך אין עדויות מוצקות התומכות בתועלת הכרוכה בטיפול זה. מטרת המחקר לבחון האם  הכפלת מינון הקורטיקוסטרואידים בשאיפה כאשר האסתמה יוצאת מאיזון יביא לירידה במספר המטופלים הזקוקים לטיפול פומי ב-prednisolone  ויקצר את משך ההתקף.

390 מטופלים עם אסתמה הנמצאים בסיכון להחמרת המחלה הודרכו לעקוב אחר ה- peak flow  בבוקר במשך 12 חודשים. כאשר חלה החמרה ב- peak flow או בתסמינים, המטופלים הוסיפו לטיפול הרגיל משאף המכיל קורטיקוסטרואידים או פלצבו למשך 14 יום. התוצאה העיקרית שנבחנה היתה מספר המטופלים שהתחילו טיפול פומי ב- prednisoloneבכל קבוצה. 

במשך 12 חודשים, 53% מהמטופלים השתמשו במשאף שניתן במחקר ו12%- התחילו טיפול בפרדניזולון 11% בקבוצת הטיפול הפעיל ו- 12% בקבוצת הפלצבו, כלומר לא היה הבדל משמעותי סטטיסטית בין הקבוצות.

לסיכום, מתוצאות המחקר עולה שאין עדות התומכת בגישה המקובלת של הכפלת מינון הקורטיקוסטרואידים בשאיפה כאשר יש החמרה בתסמיני האסתמה.

למאמר המקורי לחצו כאן


Doubling the dose of inhaled corticosteroid to prevent asthma exacerbations: randomised controlled trial , T W Harrison, J Oborne, S Newton, A E Tattersfield

Lancet 2004; 363: 271-75

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה