CRP והסיכון לסרטן המעי הגס והחלחולת. שאלת השתלמות+ jc411מתוך JAMA

תהליכי דלקת, כך משוער, מגבירים את הסיכון ללקות בסרטן. ולמרות שקיימת עדות מעבדתית רבה לכך, מועטים הם המחקרים האפידמיולוגיים אשר בודקים קשר זה. בסרטן המעי הגס, נראה שקשר זה חשוב עוד יותר. ידוע, שהלוקים במחלת מעי דלקתית, IBD, ובעיקר אולצרטיב קוליטיס, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סרטן של המעי הגס. יתר על כן, מספר מחקרים אף הראו, שנטילת אספירין, או נוגדי דלקת אחרים, מקטינה את הסיכון לסרטן המעי הגס.

CRP או: C Reactive Protein, הינו Acute Phase Protein, המיוצר בעיקר בכבד כתגובה לגירוי ע”י IL6. בשנים האחרונות, פורסמו מחקרים אשר מראים ש-CRP יכול לחזות את הסיכון למאורעות קארדיו-וואסקולריים, באוכלוסיות שונות.

גם ה-CRP וגם ה-IL6, נמצאו קשורים לתמותה הכוללת וגם לתמותה מסיבות שאינן לבביות.  אם כן, ממצאים אלו תואמים את ממצאי המחקרים אשר הראו את הקשר בין רמה מוגברת של תווכי דלקת אחרים ועלייה בסיכון לממאירות. תוצאות אלו אף תומכות בהשערה שתהליכי דלקת מעורבים בתהליך היווצרות הסרטן. לכן, יתכן שרמות גבוהות של סמני דלקת, בעיקר CRP, יכולים לנבא את הסיכון לממאירות. כדי לבדוק השערה זאת, נערך המחקר המובא בפניכם.

המשתתפים במחקר נבחרו מתוך מחקר עוקבה גדול באזור בירת ארה”ב הבודק את התחלואה הלבבית ואת סרטן המעי הגס. בעת הקבלה למחקר, נערכו לכל המשתתפים מספר בדיקות בהן גם בדיקות דם. עפ”י נתוני הרשות העוקבת אחר מקרי הסרטן באזור, אותרו פרטים אשר אובחנו כלוקים בסרטן המעי הגס או החלחולת. לכל אחד מ-170 המקרים, הותאמו שני מקרי בקרה תואמים אשר החלו את המחקר בסמיכות ללוקה בסרטן וחיו לפחות עד למועד גילוי הסרטן בנשוא המחקר החולה.

ערכי ה-CRP הבסיסיים של הלוקים בסרטן היו גבוהים יותר, בעת כניסתם למחקר בהשוואה למקרי הבקרה. הבדל זה נשמר גם לגבי סרטן המעי הגס אך לא לגבי סרטן הרקטום. ערך ה-CRP הממוצע בקבוצת המקרים שעתידים לפתח סרטן המעי הגס היה 2.7 בהשוואה לפחות מ-2 בקבוצת הבקרה אשר לא פיתחה סרטן קולורקטאלי היינו של המעי הגס ופי הטבעת.

בקרב הלא מעשנים, רמת ה-CRP הממוצעת, היתה גבוהה יותר בלוקים בסרטן קולורקטאלי בהשוואה לקבוצת הביקורת. מיעוט מהמשתתפים, עישנו בתחילת המחקר וקשר דומה בין רמת CRP לסיכון לסרטן קולורקטאלי במעשנים, לא נמצא.

הסיכון לפתח סרטן קולורקטאלי, אף גבר ככל שרמת ה-CRP היתה גבוהה יותר, כך שברבעון העליון של רמות ה-CRP נמצא סיכון גבוה פי 2 לסרטן קולורקטאלי בהשוואה לרבעון התחתון.

ממצא זה היה משמעותי יותר בסרטן המעי הגס מאשר בסרטן הרקטום.

הקשר בין רמות גבוהות של CRP לסיכון לסרטן היה החזק ביותר בקרב הלא מעשנים. שם הסיכון לסרטן קולורקטאלי היה גבוה פי 2.5 ברבעון העליון של רמת ה-CRP בהשוואה לרבעון התחתון. במעשנים, לא נמצא קשר דומה בין רמת CRP לסיכון לפתח ממאירות.

בנוסף כאשר בדקו את השפעת הסוכרת על הקשר בין CRP לממאירות המעי הגס, נמצא שמחלת הסוכרת אינה משפיעה על קשר זה.

מממצאי מחקר פרוספקטיבי זה, עולה שרמות גבוהות של CRP, מנבאות סיכון מוגבר לסרטן המעי הגס. קשר זה היה מעט חזק יותר בלא מעשנים, ונשאר מובהק, גם לאחר הרחקת מקרי הסרטן בשלב מתקדם בעת האבחנה וסרטנים שאובחנו תוך חמש שנים מתחילת המחקר. בכך הוקטן הסיכוי שהתוצאות מושפעות מממאירות בשלב מוקדם הקיימת בעת בדיקת הדם, אך לא ניתנת לזיהוי. התוצאות היו דומות בגברים ובנשים, ונשארו מובהקות גם כאשר נבדקו רק אלו שאינם לוקים בסוכרת.

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים אשר הדגימו את הקשר בין תהליכי דלקת לבין התפתחות ממאירות במעי. מחקרים מעבדתיים הדגימו, שתהליך דלקתי מאיץ את הפיכתם של תאי אדנומה לתאי אדנו-קרצינומה. יתר על כן IL6 הגורם להפרשת CRP, מזרז בתנאי מעבדה, גדילת תאים סרטניים ותאים מגרורות של סרטן המעי. בנוסף, עליות קטנות ברמת סמני דלקת, כולל כדוריות דם לבנות ופיברינוגן ,קשורות לסיכון מוגבר לתמותה מסרטן בחולים שלא לקו בסרטן בעת נטילת בדיקות הדם.

נוגדי דלקת, מקטינים את הסיכון לפתח פוליפים א?ד?נו?מ?טו?ט?יים  במעי. העובדה שלא נמצא קשר זה לגבי סרטן הרקטום, יתכן וקשורה במיעוט המקרים של סרטן זה במחקר או במעורבות מנגנון ביולוגי אחר.

אם אכן ממצאים אלו תקפים, אזי למחקר זה השלכות מניעתיות רבות. ידוע כבר שהפסקת עישון וירידה במשקל מפחיתים רמות CRP, בנוסף נמצא, שנוגדי דלקת מפחיתים את הסיכון לפוליפים וסרטן של המעי הגס. במחקר זה נמצאה ירידה בשיעור הסרטן כתוצאה מנטילת נוגדי דלקת, אך ממצא זה לא היה מובהק. ולכן, ברור הוא, שנדרשים מחקרים נוספים כדי לבדוק את השפעת דרכי המניעה האפשריות כמו הפסקת עישון, ירידה במשקל ונטילת נוגדי דלקת על הפחתת שיעור סרטן המעי הגס.

הערת העורך: אמנם יש ספקות לגבי התועלת מול הסיכון של נטילה של נוגדי דלקות, אך אין כל ספק בחשיבות של הפסקת עישון והפחתה במשקל שתרומתם היא בכל האספקטים הבריאותיים הידועים, כולל מניעת סרטן המעי הגס.


C-Reactive Protein and the Risk of Incident Colorectal Cancer Jama 291(5) 585-90

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה