קרנית – הגורל של העין הנורמלית בחולים עם קרטוקונוס אוני-לטרלית

קרטוקונוס הינו מונח קליני המשמש לתאור מצב בו הקרנית מקבלת צורת קונוס כתוצאה מהידקקות לא-דלקתית ובליטה קדימה. מעריכים ששכיחות הקרטוקונוס היא 50 עד 250 ל- 100,000 באוכלוסיה הכללית. גיל ההופעה הינו בגיל ההתבגרות והתהליך מתקדם עד לעשור השלישי או הרביעי לחיים. קרטוקונוס הינו הסיבה העיקרית להשתלת קרנית במדינות המפותחות. הגורמים לקרטוקונוס והתהליך הביוכימי שבבסיסו אינם ברורים.

קרטוקונוס הינו מצב דו-עייני, אם כי רק עין אחת יכולה להיות פגועה בהתחלה מצב המכונה קרטוקונוס אוני-לטרלי. בפרסומים ישנים העריכו שהשכיחות של קרטוקונוס אוני-לטרלי הינה בין 14.3% ל- 41%. בפרסומים מאוחרים יותר בהם אובחן הקרטוקונוס באמצעות טכניקות וידאו-קרטוגרפיות ממוחשבות, דווח על שכיחות קרטוקונוס חד-עייני של 0.5% עד 4% בלבד.

בדיקה של העין הבריאה של חולים עם קרטוקונוס אוני-לטרלי תאפשר הבנה טובה יותר של הפתוגנזה של קרטוקונוס. היות וקרטוקונוס יכול להיות גם ללא ממצאים שניתן לאבחן בבדיקה במנורת סדק, ניתן לבדוק בעין הקונטרה-לטרלית שינויים סב-קליניים והתקדמות של המחלה.

במצבים מסויימים תוצאות לא צפויות וחוסר שביעות רצון של חולים שעברו ניתוח רפרקציה מוסברים בקיום קרטוקונוס מוקדם ובלתי מאובחן. לכן, איבחון מוקדם של קרטוקונוס וזיהוי פרמטרים להתפתחות קרטוקונוס בעיניים נורמליות חשובים למיון חולים לקראת ניתוחי רפרקציה.

וידאו-קרטוסקופים ממוחשבים מהווים אמצעי רגיש המאפשר לזהות שינויים עדינים בטופוגרפיה של שטח פני הקרנית ומאפשרים הערכה איכותית וכמותית מפורטת של צורת הקרנית. בשנים האחרונות זוהו מספר אינדקסים כמותיים המבטאים בצורה מספרית צורות טופוגרפיות מסוימות וכך ניתן להתיחס באופן פשוט יותר לוידאו-קרטוגפיות המסובכות.

המטרה של המחקר הנוכחי היתה לקבוע את הקצב בו מתפתח קרטוקונוס בעיניים שנראות באופן קליני נורמליות בחולים עם קרטוקונוס אונילטרלי, ולזהות גורמי סיכון אשר עשויים לנבא התפתחות קרטוקונוס במחקר לונגיטודינלי.

המחקר בוצע בלוס-אנגלס, קליפורניה במחלקה לגנטיקה ב- Medical Genetics Birth Defects Center, Steven Spielberg Research Center, במחלקת העיניים של Cedars-Sinai Research Institute, Cedars-Sinai Medical Center וב- UCLA School of Medicine. (2)

היה זה מחקר observational פרוספקטיבי שבוצע ב- 778 חולים עם קרטוקונוס ו- 252 נבדקים נורמליים ששימשו כקבוצת הביקורת. 116 חולים מבין ב- 778 (14.9%) אובחנו עם קרטוקונוס אונילטרלי מבחינה קלינית, בבדיקה הראשונית. שתי העיניים של החולים עם קרטוקונוס אונילטרלי נבדקו באמצעות וידאו-קרטוגפיה בבדיקה הראשונית ואחר 85 חולים בוצע מעקב שנמשך בין 6 חדשים ל-8 שנים. הבדיקות נעשו במטרה לזהות התפתחות קרטוקונוס בעיניים שהיו נורמליות בבדיקה הראשונה.

במהלך תקופת המעקב, ב- 30 מתוך 85 החולים (35.3%) התפתח קרטוקונוס בעין הנורמלית. ב- 25 מתוך 30 חולים אלה (83.3%) הקרטוקונוס התפתח במהלך 6 השנים שלאחר האבחנה של קרטוקונוס בעין הראשונה. הזמן המדיאני להתפתחות קרטוקונוס חושב כ- 16.7 שנים. העין השניה, במידה שהיתה עם אסימטריה דיופטרית גבוהה יותר בין החלק התחתון לעליון היתה עם סיכון גבוה יותר לפתח קרטוקונוס. גם צורות אסימטריות asymmetric patterns בקרנית, ובמיוחד asymmetric bowtie with skewed radial axes היוו גורם סיכון להתפתחות קרטוקונוס.

המסקנה הינה שב- 50% בקרוב מהעיניים הנורמליות (כאשר העין השניה עם קרטוקונוס) יפתחו גם הן קרטוקונוס תוך 16 שנים. הסיכון הגבוה ביותר הינו במהלך 6 השנים הראשונות שלאחר האבחנה של קרטוקונוס בעין הראשונה. אינדקסים כמותיים ואיכותיים מסויימים של עיוות בקרנית הניתנים לזיהוי בוידאו-קרטוגפיה יכולים לנבא התפתחות קרטוקונוס.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה