האם היניקה מונעת משקל יתר? מתוך JC 410, ה PEDIATRICS+שאלת השתלמות

Does breastfeeding protect against pediatric overweight?

Analysis of longitudinal data from the centers of disease control and prevention pediatric nutrition surveillance system.

Grummer-Strawn LM, Mei Z
Pediatrics 2004;113:e81-6.

נושא זה נידון באחת הכתבות שלנו לפני שנה. המסקנה היתה שאכן כן -הנקה מונעת משקל יתר. אם כן מדוע לחזור לנושא זה בשנית ?  כפי שנראה קיימים הבדלים עדתיים ותרבותיים בנידון.
המחקר הקודם שתיארנו מקורו בצכיה ואורח חייהם של הצכים בתקופה בה המדינה היתה שרויה בצנע בעידן הקומונויזם, אינו דומה לחייהם של האמריקאים. אולי בארצות הברית הקשר בין הנקה לבין משקל יתר אינו קיים?

המאמר המונח לפנינו מדווח על מעקב אחר  177000 ילדים עד לגיל ארבע בארצות הברית. אין ספק שהמספר מרשים. בנושא זה חלוקות הדעות ולכן כל המרבה במספר הנבדקים, הרי זה משובח ומוסיף מהימנות לתוצאות. המחקר נוהל במרכז למניעה ובקרה למחלות, ה Center for Disease Control הנמצא ב Atlanta, Georgia וכפי שנאמר, נבדק מספר רב של תינוקות. הנתונים נאספו במרפאות לבריאות הציבור המטפלות באוכלוסייות חלשות בכול ארצות הברית.

מיותר כמעט  להצביע על חשיבות הנושא.  העובדות -משקל יתר מלווה בעליה בלחץ הדם  כבר בגיל צעיר, וברמות גבוהות בדם של כולסטרול, טריגליצרידים ואינסולין. וכידוע,  משקל יתר בצעירות, מעלה את סיכון למשקל יתר לאחר הבגרות. ההגדרה למשקל יתר,   BMI מעל האחוזון ה 95   לגיל הנבדק. כאמור כל התינוקות נבדקו בגיל ארבע שנים.

נבדקו התינוקות שנולדו למשפחות ברמה סוציו-איקונומית נמוכה יחסית. 

הפרמטרים שנבדקו היו:

1          האם קיים קשר ישיר בין אורך זמן ההנקה לבין הסיכון לסבול ממשקל יתר?  ו

2          האם קיימים הבדלים אתניים בהשפעת ההנקה?

מה בולט בתוצאות?

בראש ובראשונה 13.3% מהילדים שנבדקו, סבלו ממשקל יתר כבר בגיל 4  שנים.  הממצא השני מדהים,  70%  מהילדים לא  ינקו בכלל, אפילו לא ליום אחד. ששה אחוזים ינקו למעלה מששה חודשים.

בולטים ההבדלים האתניים. ההשפעה המיטיבה של ההנקה קיימת באוכלוסייה הלבנה בלבד. בגיל ארבע שנים בתינוקות לבנים, שינקו למעלה מ 12 חודשים,  שכיחות משקל היתר היתה כמחצית מבקבוצה שינקה שלושה חודשים או פחות. את הקשר בין זמן ההנקה לבין אחוז הילדים במשקל יתר אפשר להבין אם נציין את אחוז הילדים במשקל יתר  ביחס לתקופת ההנקה. להזכירכם שהילדים נבדקו בגיל ארבע שנים. בקבוצה שלא ינקה או ינקה פחות משלושה חודשים, אחוז משקל יתר היה 14.5%. בקבוצה שינקה מארבעה ועד ששה חודשים, אחוז משקל היתר ירד ל 10.6%. ואילו תינוקות שינקו למעלה מ 12 חודשים רק 6.7% לקו במשקל יתר.

מכאן שלמשך זמן ההנקה השפעה  על מניעת משקל יתר.

החוקרים מצינים שבקבוצה שינקה 12 חודש ויותר לא מדובר בהכרח רק ביניקה. המידע שעמד לרשות החוקרים לא הבדיל בין הנקה מלאה לבין הנקה עם תוספת. סביר להניח כי רובם ככולם כבר קיבלו תוספות. מכאן שגם הנקה עם תוספת מזונות  יש לה יתרון.

בניגוד לממצאים בתינוקות לבנים, למשך ההנקה בשחורים ובהסיפנים לא היתה השפעה, כי הוא זה, על משקל הגוף בגיל ארבע שנים. וזה  תמוה.   ברור איפא כי מחקרים בנידון חייבים להיעשות בנפרד לעדות שונות, ולאורחי חיים שונים.

החוקרים לא ידעו להסביר תופעה זו, אך מציעים מספר תיאוריות שמקומן אינו כאן.

המאמר הופיע בירחון  מחודש פברואר 2004.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה