קולונסקופיה וירטואלית או אופטית ? NEJM, מתוך jc 407 + שאלת השתלמות

Computed Tomographic Virtual Colonoscopy to Screen for Colorectal Neoplasia in Asymptomatic Adults

Perry J. Pickhardt and others

למאמר

סרטן המעי הגס והרקטום הוא הגורם השני בחשיבותו למוות כתוצאה ממאירות בארצות הברית, הוא אחראי לכ-60,000 מקרי מוות בכל שנה. רוב הגידולים הממאירים במעי הגס מתפתחים בתוך פוליפים שפירים שגדלים באיטיות במשך שנים רבות , קיימת המלצה לבצע סריקה של מבוגרים הנמצאים בסיכון ממוצע לסרטן המעי הגס, משום שגילוי מוקדם והסרת הגידולים הטרום-ממאירים הוכחו כמפחיתים את שכיחות הסרטן והתמותה ממנו.

עם זאת, מעל 50% מהאוכלוסיה בסיכון ממוצע בארצות הברית לא עברה בדיקת סריקה למחלה הניתנת למניעה זו קולונוסקופיה וירטואלית (Virtual colonoscopy) היא שיטה חדשה שמאפשרת שימוש במידע מ-CT לצורך הדמיה דו-ממדית ותלת-ממדית של המעי והרקטום.

שיטה זו, שהינה פולשנית במידה מינימלית, יכולה להוות חלופה טובה לשימוש כבדיקת סקר רחבה משום שאינה דורשת מתן חומרי הרדמה תוך-ורידיים ואינה דורשת זמן התאוששות. למרות שבדיקה זו נתנה תוצאות מעודדות במחקרים שבחנו מטופלים עם פוליפים מרובים, התוצאות באוכלוסיה עם שכיחות נמוכה יותר של פוליפים היתה מאכזבת. עד עתה, המחקרים הגדולים שבחנו את יעילות השיטה לא התמקדו בסריקת האוכלוסיה הכללית הא-סימפטומטית, הנמצאת בסיכון ממוצע. מטרת מחקר פרוספקטיבי זה הייתה לבחון את יעילות הקולונוסקופיה הוירטואלית כבדיקת סקר באוכלוסיה הא-סימפטומטית הכללית. 

 מעל 1200 מבוגרים א-סימפטומטיים, גיל ממוצע 58, עברו קולונוסקופיה וירטואלית ומיד אחריה קולונוסקופיה אופטית. כל מקטע מעי שנבחן בקולונוסקופיה אופטית, נבדק תחילה ללא מודעות לתוצאות הבדיקה הוירטואלית של אותו מקטע, ונבדק שנית אם בבדיקה הוירטואלית היו ממצאים שלא התגלו בבדיקה האופטית הראשונית. הרגישות והסגוליות של הקולונוסקופיה הוירטואלית ורגישות הבדיקה האופטית הושוו לממצאים הסופיים של הבדיקה האופטית שנעשתה לאחר חשיפת הממצאים של בדיקה הוירטואלית. תוצאות המחקר הדגימו כי כאשר נמצאו פוליפים אדנומטוטיים (adenomatous) בקוטר של לפחות 10 מ”מ , רגישות הבדיקה (תזכורת מהירה למושג רגישות וסגוליות: רגישות (sensitivity) הבדיקה פירושה ההסתברות לתוצאת בדיקה חיובית בהינתן שהמטופל חולה, כלומר שיעור התוצאות החיובית בקרב כלל החולים. סגוליות (specificity) הבדיקה פירושה ההסתברות לתוצאת בדיקה שלילית במטופל בריא, כלומר שיעור התוצאות השליליות בקרב כלל הבריאים.) , ובכן רגישות הבדיקה הוירטואלית היתה 93.8% בהשוואה לרגישות של 87.5% בבדיקה האופטית הראשונית; עבור פוליפים בקוטר של לפחות 8 מ”מ רגישות הבדיקה הוירטואלית היתה 93.9% בהשוואה ל- % 91.5 בבדיקה האופטית; ועבור פוליפים בקוטר של לפחות 6 מ”מ – רגישות הבדיקה הוירטואלית הייתה 88.7% בהשוואה ל- % 92.3 בבדיקה האופטית. הסגוליות של קולונוסקופיה וירטואלית עבור פוליפים אדנמטוטיים היתה 96% עבור פוליפים בקוטר של לפחות 10 מ”מ, 92.2% עבור פוליפים של לפחות 8 מ”מ ו- % 79.6 עבור פוליפים של לפחות 6 מ”מ. מתוך יותר מ- 550 הפוליפים האדנמטוטיים שנמצאו 2 היו ממאירים. שניהם התגלו בבדיקה וירטואלית, ואחד מהם, בקוטר 11 מ”מ, לא התגלה בבדיקה האופטית הראשונית.

מתוצאות מחקר זה עולה איפוא כי קולונוסקופיה וירטואלית באמצעות CT הנותנת תמונה תלת ממדית של המעי, מהווה בדיקת סקר מהימנה לגילוי ממאירות במעי הגס והרקטום במבוגרים א-סימפטומטיים, ואינה נופלת מקולונוסקופיה אופטית בגילוי נגעים בעלי משמעות קלינית. הערת העורך: יכולתה וזמינותה של הקולונסקופיה הוירטואלית אמורים לסייע לנו להגביר את ההיענות של מטופלים לבצע ברור של מערכת העיכול בעת הצורך, אולם יש לקחת בחשבון כי במקרים אשר מראש יש אפשרות של צורך בביופסיה הקולונוסקופיה הוירטואלית נחותה לעומת קולונוסקופיה רגילה לפיכך יש לבחור היטב את החולים המופנים לבדיקה זו .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה