שפעת העופות וסכנת הדבקה מאדם לאדם – מאת: דר’ שלמה חורי


שפעת העופות האסייתית נמצאת בהתפרצות ,וייטנאם מדווחת על שש קורבנות מהמחלה רובם ככולם ילדים,ראש ממשלת תאילנד הודה שבארצו יש נדבקים במחלה (תוך כדי כתיבת דברים אלה נתבשרנו על ילד שנפטר מהמחלה ועל ילד נוסף שנאבק על חיו) שמתפשטת זה מספר שבועות,התפרצות מתרחשת גם ביפן,בדרום קוריאה,בקמבודיה ואולי גם באינדונזיה ובארצות אחרות.

ב-1997 נתגלה המקרה הראשון של הדבקת אדם בשפעת העופות, הזן שזוהה היה H5N1 ההתפרצות אז גרמה למותם של שישה אנשים ב-הונג קונג .

בשנה שעברה נדבקו במחלה למעלה מ-80 איש בהולנד, הזן שאותר אז היה- H7N7 , אדם אחד מת.

במקרה זה השתמשו בתכשיר האנטי וירלי Tamiflu כדי לרסן את המחלה.

אלן היי ראש המרכז לשיתוף פעולה בין לאומי לטיפול בשפעת בארגון הבריאות העולמי WHO- אומר שהתפרצות זו היא חסרת תקדים.

היי מכריז שאנשי ה-WHO עובדים בטירוף כדי להעריך את ההיקף המלא של מגפת העופות הזאת ולבדוק באם אין עוד מקומות של התפרצות שעדיין לא נתגלו או לא דווחו, היי טוען שבארגון לא יודעים את מלא האמת באשר לתופעה המתפרצת.

ה-WHO שולח ראגנטים שיכולים לזהות את ה-H5N1 למעבדות באירופה על מנת שיזהו במהירות את זן הוירוס שנמצא בהתפרצות כיום(אם כי טייוואן מדווחת על הדבקה ע”י זן חדש-H5N2 ) כולם מתכוננים לתסריט הגרוע מכול אומר היי.

העברה מאדם לאדם

למזלנו וירוסים אלה חסרים את היכולת ל”קפוץ” מאדם לאדם,דבר שכמובן מונע התפשטות מהירה של המחלה,יחד עם זאת זן עתידי יכול לרכוש את היכולת הזאת בין ע”י מוטציה או דרך התמזגות עם גנים של וירוסים של שפעת שידועים בבני אדם. וירוס שירכוש יכולת העברה מאדם לאדם יפגע קשות באוכלוסיות רחבות מאוד ובעיקר באלה שהם בעלי מערכת חיסון טבעית חלשה, היוולדות של וירוס כזה

תביא לעולם גורם חדש ומסוכן מאוד הרבה יותר מה-SARS .. מסיבה זו קיימת התייחסות רצינית ביותר מצד ה-WHO ושלטונות וייטנאם וככל הנראה גם מדינות אחרות .

המטרות הם : לאתר את מקומות ההתפרצות,לזהות את הזנים ואת הרצף הגנטי שלהם ולייצר חיסון כנגד מהר ככל שניתן, יחד עם זאת גם אם אפשר יהיה להתגבר על כל הקשיים החוקיים ותהליכי הבקרה הקליניים במהירות, אין אפשרות לייצר חיסון בתקופה שתהיה קצרה משישה חודשים.

כיום ההנחה היא שההדבקה מתרחשת ישירות מהעופות לבני האדם , העובדה שבכל המקרים החולים מדווחים על עופות חולים ומתים בכפרים בהם היא מתפרצת מחזקת את התפישה הזאת , אך כאמור ברור לכולם שהתפתחות של זן בעל יכולת מעבר מאדם לאדם היא שאלה של זמן ולכן ארגון הבריאות העולמי פועל במהירות לטפל בדרכים לדכא את ההתפרצות מחד ולהכין נשק מתאים לשעה שאוכלוסיית העולם חלילה תהיה זקוקה לכך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה