משלנו, תמותת פגים בישראל / סקירת אורח של פרופ’ פריאר

סקירת אורח של פרופ’ זרם פריאר, עורך מדור רפואת ילדים וה- JCP .

מתוך גיליון 401 של הג’ורנאל קלאב: מחקר של קבוצת חוקרים מישראל המתפרסם ב- Journal of Pediatrics בוחן האם קיים הבדל בתמותת הפגים כאשר משקלם מתאים לגיל העובר לבין אלה שהיו במשקל נמוך לגיל העובר.

בארצנו קיים רישום מרכזי של כל תינוק הנולד במשקל פחות מ-1500 גרם. מערכת רישום מרכזית זו מאפשרת ניתוח סטטיסטי של מספר נתונים חשובים לגבי ילדים אלה. כידוע התמותה בפגות גבוהה. השאלה ששאלו החוקרים האם קיים הבדל בתמותה בין פגים שמשקלם התאים לגיל העוברי שלהם לבין פגים, שבנוסף לפגות היו במשקל נמוך יחסית לגיל העוברי.

כפי שיש עקומות גדילה לילדים שנולדו בזמן, ולפגים שנולדו לפני המועד, כך קיימות גם עקומות לגודל העובר לפי גיל החיים העוברים. עובר שנמצא שתי סטיות תקן מתחת למשקל הצפוי מוגדר כקטן לגילו, small for gestational age או SGA.

נבדקו 2764 תינוקות בגיל עוברי בין 24 ל-31 שבועות להוציא תינוקות שנולדו עם מום מלידה. היארעות של SGA הייתה 15%. התוצאות הראו כי הצרוף של SGA ופגות גרם לתמותה גבוהה יותר מאשר בפגים לבד. ממצא זה נכון לפגים ללא הבדל אם הגיל העוברי היה קצר 24 שבועות או יחסית ארוך 31 שבועות. הסיכון למוות היילוד היה גדול פי 4.5 בקבוצת ה-SGA.

החוקרים נתחו את היארעות הסיבוכים: סיכון לפתח Bronchopulmonary dysplasia נמצא גבוה פי שלוש וחצי, והפרעות בעיניים retinopathy of prematurity גבוה פי שניים בפגים שנולדו SGA.

לזה שאינו בקי בנושא, התוצאות נראות צפויות. אך סקירת הספרות מראה עד כה התקבלו תוצאות סותרות, ויש מחקרים הטוענים ששילוב פגות עם SGA משפר את תוחלת החיים של הפגים. המחקר הנוכחי, אם כן, בהחלט מוסיף מידע שחשוב לכל אלה המופקדים על חיי היילודים.

שאלה המתבקשת מהמחקר, לאור הסיכון הנוסף של הפרעה בגדילת העובר, היש דרך למנוע סיבוך זה? החוקרים מצאו קשר ישיר בין תופעת ה-SGA לבין לחץ דם האם; הסיכון ל-SGA גדל במידה ולחץ הדם של האם היה גבוה. מניעת עלייה בלחץ דם האם בזמן ההריון יקטין את התחלואה וגם התמותה של התינוקות.

גורמי סיכון אחרים שנמצאו היו העדר טיפול טרום-לידתי בסטרואידים. סטרואידים כידוע משפרים את הבשלת הריאות ומונעים התפתחות respiratory distress syndrome. טיפול זה חשוב אפוא בכל אישה בה קיימת סכנה ללידה מוקדמת. מובן כי גיל העובר היה גורם סיכון, וכן היה דימום בדרכי הלידה.

בסיכום, מחקר זה מצביע על מספר גורמים המסכנים את חיי הפג, ועוזר לנו לתכנן טיפול האם כדי להימנע מסיבוכים אלה.

Excess mortality and morbidity among small-for-gestational age premature infants. Regev RH, Lusky A, Dolphin T et al , J Pediatr 2003;143:186-91

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה