קטרקט – שכיחות אנדופתלמיטיס לאחר ניתוח ירוד עם תעלה סקלרלית וחתך בקרנית

השינויים בטכניקה הניתוחית הרווחת בניתוחי ירוד מ- ECCE ל- Phacoemulsification היו מלווים גם בשינוי בחתך הניתוחי מתעלה סקלרלית לחתך קטן בקרנית. הגורמים שהביאו לשינויים אלה כללו את השאיפה לזמן ניתוח קצר יותר, טיפול אחר-ניתוחי פשוט יותר והחלמה מהירה יותר מבחינת הראיה. באותו זמן, רבים מהשינויים הוצדקו בהפחתת הסיכון של אנדופתלמיטיס. הסיכון לפתח אנדופתלמיטיס פחת באופן משמעותי לאחר המעבר מ- ICCE ל- ECCE. מאידך הראו ששעור האנדופתלמיטיס בעקבות ECCE או בעקבות פקואמולסיפיקציה עם תעלה סקלרלית קטנה היה דומה. לאחרונה פורסם מחקר שהשווה חתך סקלרלי לחתך בקרנית ומצא שיעור גבוה יותר, אם כי לא באופן משמעותי מבחינה סטטיסטית, בקבוצה עם חתך בקרנית. הממצאים במחקר זה התבססו על קבוצה יחסית קטנה.

כדי לבדוק את נושא שכיחות האנדופתלמיטיס בטכניקות הניתוחיות השכיחות כיום בוצע מחקר שנועד לענות על השאלות, האם חתך בקרנית כרוך בסיכוי גבוה יותר לפתח אנדופתלמיטיס בהשוואה לתעלה סקלרלית והאם שימוש בתפרים משנה את הסיכוי לפתח אנדופתלמיטיס בכל אחד מהחתכים האלה. (5)

המחקר בוצע בארה”ב ב- Barnes Retina Institute (N.M.H.), St. Louis, MO ו- Washington University School of Medicine, St. Louis, Missouri והיה מחקר השוואתי רטרוספקטיבי. במחקר השתתפו 38 חולים שטופלו באנדופתלמיטיס לאחר ניתוח ירוד, ו- 371 חולים שעברו ניתוח ירוד ללא סיבוכים ונאספו באופן אקראי כדי לשמש כקבוצת ביקורת. כל מקרי האנדופתלמיטיס היו עם תרביות חיוביות. הנתונים עובדו באמצעות שיטות רגרסיה לוגיסטית כדי לבדוק את הקשר בין סוגי החתך והשימוש בתפרים לבין מידת הסיכון לפתח אנדופתלמיטיס לאחר ניתוח ירוד.

מתוך קבוצת 38 החולים עם אנדופתלמיטיס, 17 חולים שהיוו 45 אחוזים, היו עם חתכים בקרנית ו- 21 חולים שהיוו 55 אחוזים היו עם תעלה סקלרלית. בקרב 371 החולים ללא סיבוך, 76 חולים שהיוו 20 אחוזים היו עם חתך בקרנית ו- 295 חולים שהיוו 80 אחוזים היו עם תעלה סקלרלית. התברר שלמקרים עם חתך בקרנית היה סיכון גדול פי 3 לפתח אנדופתלמיטיס בהשוואה לחולים עם תעלה סקלרלית וההבדל היה מובהק מבחינה סטטיסטית כאשר P<0.0007. בנוסף הודגם שהנוכחות או החסר של תפרים לא היה גורם משמעותי.

המסקנה של המחקר הרטרוספקטיבי הזה היתה שחתך בקרנית מהווה גורם סיכון משמעותי מבחינה סטטיסטית להתפתחות אנדופתלמיטיס לאחר ניתוח ירוד, בהשוואה לתעלה סקלרלית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה