האם בדיקות השגרה בבירור חום לאחר ניתוח גינקולוגי יעילות מבחינה קלינית ומוצדקות מבחינה כלכלית?

Sarah H. de la Torre, MD ;Lynn Mandel, PhD;Barbara A. Goff, MD– Seattle, Wash

Am J Obstet Gynecol 2003; 188:1642-7

מטרת המחקר הייתה לבדוק אלו בדיקות, המבוצעות באופן שיגרתי, הינן בעלות תועלת קלינית בבירור חום לאחר ניתוח גינקולוגי. כמו כן, נועד המחקר לקבוע אמות מידה על פיהן יוחלט אילו חולות זקוקות לבדיקות מקיפות יותר בזמן הופעת החם. במחקר נכללו 676 חולות שעברו פתיחת בטן חוקרת עקב בעיה גינקולוגית, והמהלך הבתר ניתוחי שלהן התאפיין בחם של c°38 או יותר. גיליונות החולות נבדקו, ונאספו מהם נתונים שונים הקשורים לאבחנה, למהלך הניתוח ולבדיקות שנערכו למציאת מקור החם.

אותרו 194 חולות (29%) עם חום גוף של c°38 או יותר. בדיקות מעבדה או דימות לבירור מקור החום נעשו ב- 119 חולות (61%). תשובות חיוביות נתקבלו ב- 15% מבדיקות השתן לכללית, 14% מתרביות השתן, 7% מתרביות הדם, 14% מצילומי החזה ו- 17% מתרביות הכיח (ר’ טבלא 1). היו מספר הבדלים משמעותיים בין חולות עם ובלי זיהום משמעותי (ר’ טבלא 2 ), היכולים להועיל בקביעה אלו בדיקות לבצע בבירור חם לאחר ניתוח.

עלות כל בדיקות המעבדה והדימות הייתה $48,432 ,או $2201 עבור כל חולה עם זיהום חמור.

טבלא 1 תוצאות בדיקות במטופלות עם חום לאחר ניתוח גינקולוגי

טבלא 2 זיהומים חמורים שאובחנו במטופלות עם חום לאחר ניתוח גינקולוגי

מהמחקר עולה כי 29% מהנשים העוברות פתיחת בטן חוקרת עקב בעיה גינקולוגית תסבולנה מחום של לפחות c°38. ברוב המקרים התועלת הקלינית שצמחה מבירור החום הייתה מעטה, והייתה כרוכה בעלות בינונית.

זיהום משמעותי קשור עם ניתוחים עקב מחלות ממאירות, חסימת מעי, עם מספר ימי חום, חום גבוה, ועלייה בינונית במספר הלויקוציטים. רק חולות עם מאפיינים אלו (חולות בסיכון גבוה) סביר כי יפיקו תועלת מבירור מעבדתי ומבדיקות דימות בבירור החם לאחר הניתוח (ר’ תרשים זרימה).

מתוצאות המחקר ניתן אפוא ללמוד כי קביעת נהלים קשיחים וקבועים לבירור חום לאחר ניתוח הינה בעלת ערך מוגבל לחולה וכרוכה בעלות לא מעטה. תוצאות המאמר מוכיחות שוב כי אנמנזה ובדיקה פיזיקאלית עשויים לאפשר איבחון וטיפול הולם ברובן של המטופלות עם חום לאחר ניתוח, אחד הסיבוכים הנפוצים ביותר. מוטב לשמור את ארסנל בדיקות המעבדה והדימות לחולות בקבוצת סיכון או חולות עם תסמינים משמעותיים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה