יעילות החיסון הפוליסכרידי (Polysaccharide) כנגד פנאומוקוק באוכלוסיה המבוגרת.

הועבר באדיבות מערכת הג’ורנאל קלאב, המגזין המוקלט (מס’ 393)

Effectiveness of Pneumococcal Polysaccharide Vaccine in Older Adults /NEJM 348;18:1747-55

http://content.nejm.org/cgi/content/full/348/18/1747

יעילות החיסון הפוליסכרידי (Polysaccharide) כנגד פנאומוקוק באוכלוסיה המבוגרת.

מדי שנה מאושפזים בארה”ב מאות אלפי חולים מעל גיל 65 הלוקים בדלקת ראות הנרכשת בקהילה. בגיל זה דלקת ראות ושפעת הינם גורם המוות החמישי במספרו. סטרפטוקוקוס פנאומוניה (Streptococcus Pneumoniae), הידוע גם בשם פנאומוקוק, הינו המחולל העיקרי בדלקת ראות הנרכשת בקהילה בקבוצת גיל זאת.

לכאורה, חיסון המגן כנגד חיידק זה יקטין הסיכוי ללקות בדלקת ריאה פנאומוקוקלית. למעשה רוב דלקות הריאה ממחולל זה אינן מלוות בבקטרמיה (Bacteremia), והחיסון נחשב כיעיל רק אם הוא מגן בפני זיהומים פנאומוקוקליים אשר אינם מלווים בבקטרמיה.

מחקר קודם שבדק כ-2,000 מבוגרים הלוקים במחלת ריאה כרונית הראה שהחיסון הפוליסכרידי היעיל כנגד 23 זנים של פנאומוקוק הוריד באופן משמעותי את שיעור האשפוזים בשל דלקת ראות. בניגוד לאמור לעיל, מחקרים פרוספקטיבים רבים לא הוכיחו ירידה בשיעור דלקות הריאה באוכלוסייה המחוסנת, ולכן לא ברור האם החיסון אכן מונע דלקת ריאה במבוגרים. מחקרים אלו כללו פחות מ-1,500 נבדקים ולכן יכולתם לגלות את השפעתו האמיתית של החיסון נמוכה.

קיימים חיסונים נוספים כנגד פנאומוקוק כמו החיסון המצומד לחלבון אשר מומלץ לשימוש בתינוקות אשר יתכן ויעילותם כנגד זיהומים פנאומוקוקליים ללא בקטרמיה גבוהה יותר. התפתחות העמידות של חיידק זה למגוון תכשירים אנטיביוטיים אף מדגישה את חשיבות השימוש בחיסון יעיל למניעת זיהומים פנאומוקוקליים.

המחקר המתואר להלן עקב אחר קרוב ל-50,000 מבוטחים מעל גיל 65 במסגרת ביטוח בריאות (HMO) במדינת וואשינגטון בארה”ב.

התוצאות מתוארות בשנות אדם, (Person years) יחידת מידה המתארת את מכפלת הזמן בשנים, במספר האנשים אחריהם עקבו. משך המעקב היה אם כן כ-130,000 שנות אדם מתוכם כשני שליש היו לאחר חיסון כנגד חיידק הפנאומוקוק.

לפי המחברים לא נמצאה ירידה בשיעור דלקת ריאה הנרכשת בקהילה (מכל המחוללים) בעקבות החיסון. מכיוון שפנאומוקוק הוא המחולל העיקרי של דלקת ריאה בקבוצת גיל זו, הסיקו המחברים שהחיסון לא היה יעיל במניעת דלקת הריאה מפנאומוקוק אשר אינה מלווה בבקטרמיה.

עם זאת, החיסון כן עזר בהפחתת שיעור הבקטרמיות מפנאומוקוק. החיסון מנע 44% מהבקטרמיות בהשוואה לקבוצת הלא מחוסנים. ממצאים אלו תואמים את תוצאות המחקרים הקודמים.

ואולם, בניגוד למחקר קודם שהראה ירידה בשיעור האשפוזים בשל דלקת ריאה או שפעת בלוקים במחלת ריאות כרונית בעקבות החיסון, מחקר זה הראה עליה בשיעור האשפוזים לאחר החיסון בכלל המבוגרים מעל גיל 65. תוצאות אלו לא היו שונות גם כאשר נבדקה קבוצת המוחלשים חיסונית הלוקים במחלת ריאה כרונית.

מכיוון שהשימוש בחיסון במבוגרים מעל גיל 65 הוצדק כלכלית בזכות יכולתו למנוע בקטרמיות, הרי שגם על פי תוצאות מחקר זה, עדיין קיימת הצדקה להמשך חיסון האוכלוסייה בגיל זה מסיבה זאת.

כוחה של עבודה זו נובע משנות המעקב הרבות ומהמספר הרב של דלקות הריאה שנבדקו.

לסיכום, מוסיפים המחברים, שיש מקום לבדוק סוגי חיסון אחרים כנגד פנאומוקוק אשר עשויים לעזור במניעת זיהומים פנאומוקוקליים אשר אינם מלווים בבקטרמיה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה