Can passive prone extensions of the back prevent back problems? A randomized controlled intervention trial of 314 military conscripts.


דר’ אורי גבעון, עורך מדור אורטופדיה

K Larsen PT, MPH, F Weidick MD, C Leboeuf-Yde DC, MPH, PhD.

Spine, 27:2747-2752; 2002.

כאבים בגב תחתון מהווים בעיה קשה בגילאי העבודה, אולם מחקרים שונים הראו כי הבעיה מתחילה בגילאים מוקדמים יותר, וצעירים הסובלים מכאבי גב מועדים לסבול יותר מאחרים מכאבי גב בגיל מאוחר יותר.

עקב השכיחות הגבוהה של כאבים בגב תחתון אצל מגויסים לצבא בחרו החוקרים לבדוק את יעילותם של תרגילי יישור גב פסיביים בשכיבה על מניעת כאבים בגב. הרציונל מאחורי בחירת תרגילים אילו הוא ההערכה כי הדיסקים הם הגורם לכאבים בגב תחתון, וכי עמדת הכפיפה בה אנו נמצאים רוב היום גורמת ללחץ מוגבר עליהם. השערת המחקר היא כי עצם העובדה כי חלק מהיום יבלה החייל בעמדה לא כפופה תפחית את הנזק לדיסק.

שיטות – נבחרו 314 מגויסי חובה מיחידה ממונעת של הצבא הדני שהסכימו להשתתף בניסוי ולא נחבלו בגבם בשנה שקדמה לניסוי. לאחר רנדומיזציה, ולאחר שמספר חיילים נשרו מהניסוי מסיבות מנהליות שונות נותרו 249 חיילים שהשלימו את הניסוי.

כל החיילים מילאו שאלון רפואי מפורט לפני תחילת הניסוי ועברו בדיקה רפואית מקיפה בתחילת ובתום הניסוי. 117 חיילים השתתפו בקבוצת הניסוי ובשבוע הראשון לשירות קיבלו שיעור של בית ספר לגב בהתבסס על ספרו של McKenzie. הם קיבלו הדרכה על הבסיס התיאורטי למניעת כיפוף הגב ועל הדיסק כמקור לכאב, וקיבלו הדרכה בביצוע תרגילי יישור לגב בעזרת הידיים הלוחצות על המותניים. במשך 4 ימים הם עבדו עם סרט דביק של ספורטאים מודבק לגבם כדי לפתח מודעות למנח הגב. תרגילי היישור בוצעו בפיקוח במשך 3 חודשים ואחר כך באופן עצמאי. בקבוצת הביקורת שמנתה 132 חיילים לא בוצעה כל פעולה.

המדדים שנבחרו להערכת התוצאה הוא מספר החיילים שדיווחו בתום הניסוי על כאבים בגב בשנה האחרונה ובשלושת השבועות האחרונים וכל מספר הפניות לרופא היחידה עקב כאבים בגב.

תוצאות – 15 חיילים הוצאו מהמחקר עקב הפסקת השירות הצבאי על רקע של בעיות במערכת השלד. עשרים חיילים הוצאו משלב עיבוד הנתונים עקב תשובות לא הגיוניות לשאלונים.

הגיל הממוצע של מסיימי המחקר היה 21, ומשקלם הממוצע 75 ק”ג. היה הבדל משמעותי בין קבוצת המחקר וקבוצת הביקורת במשקל שהיה גבוה משמעותית בקבוצת הביקורת. שאר המדדים היו ללא שינוי משמעותי בין הקבוצות.

בקבוצת הניסוי נמצאה שכיחות של 33% של כאבי גב במהלך 3 השבועות האחרונים לעומת 51% בקבוצת הביקורת (p=0.009). עלות מניעת כאבי גב בחייל אחד היתה 7$. מספר ביקורי הרופא עקב כאבי גב היה 9% בקבוצת הניסוי ו-25% בקבוצת הביקורת (p=0.002), ועלות מניעת ביקור אחד היתה 8$. כאשר נעשתה התאמה ביחס לתלונות על כאבי גב לפני השירות לא נמצא הבדל בין הקבוצות.

ההבדל המשמעותי ביותר נמצא אצל חיילים שדיווחו על כאבי גב בשנה שקדמה לגיוסם. 45% מחיילים אילו בקבוצת הניסוי ו-80% מאילו שבקבוצת הביקורת התלוננו על כאבים בגב במהלך השנה של הגיוס, והבדל זה היה משמעותי (p=0.001). בקרב החיילים שלא התלוננו על כאבים בגב בשנה שקדמה לגיוס, לא נמצא הבדל משמעותי. 89% מהחיילים טענו כי התרגילים היוו בעיה במהלך השירות.

חישוב נוסף שכלל את כל החיילים שנשרו מהניסוי תוך שימוש ב worst case scenario לא הראה שינוי משמעותי בתוצאות.

דיון – מחקר זה הראה כי תרגילי יישור של הגב הראו את התוצאות הטובות ביותר בחיילים שסבלו מכאבי גב עוד קודם לשירותם. התוצאה מאשרת תוצאות של מחקרים קודמים שהראו שיפור בכאבי גב לאחר ביצוע תרגילי יישור גב וכן לאחר תוכנית חינוכית על כאבי גב. לא ברור מתוצאות המחקר איזה ממרכיבי ההתערבות הביא לשיפור בכאבים בגב. רוב החיילים ציינו כי ביצוע התרגילים היווה בעיה, ולא ברור מה תהיה התוצאה לו יבוצע המחקר באנשים עם מוטיבציה או משמעת פחותה.

הערת העורך: תוצאות מחקר זה שבוצע באוכלוסיית חיילים בדנמרק, אין בה כדי להצביע על יעילות בכל צבא. מאפייני הפעילות בצבא אירופאי של ימי שלום, לעומת צה”ל הנמצא זה שנתיים בעימות בלתי פוסק, מאפשרים התערבות כגון זו. אני סקפטי לגבי סיכויי ההצלחה של התערבות כזו בחיילינו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה