מחקר כפול סמיות,אקראי, מבוקר של טיפול בחוסמי משאבת פרוטונים –PPI בחולים עם דיספפסיה שלא עברה בירור קודם.

A double blind, randomized, placebo-controlled trial of proton pump inhibitor therapy in patients with uninvestigated dyspepsia. Rabeneck L, Souchek J, Wristers K, Menke T, Ambriz E, Huang I, Wray N.

Am J Gastroenterol. 2002 Dec;97(12):3045-51

אחת מן האסטרטגיות הטיפוליות המקובלות ברפואה הראשונית לטיפול בחולים עם תלונות דיספפטיות היא להתחיל עם טיפול אמפירי בתרופות נוגדות חומצה, ולהפנות את אלו שלא הגיבו לטיפול זה להמשך בירור אנדוסקופי.

מטרת העבודה הבאה היתה להעריך את שיעור התגובה הראשוני לטיפול ב- PPI בחולים עם דיספפסיה שלא עברה בירור.

חולים ושיטות: חולים עם דיספפסיה שלא בוררה טופלו במשך 6 שבועות באומפרזול 20 מ”ג X 2 ליום, והושוו לקבוצת חולים שקיבלה אינבו. המעקב אחר תוצאות הטיפול נמשך עד שנה מתום הטיפול. כל המטופלים , כאמור, סבלו מדיספפסיה ללא סימני אזהרה, ולא נכללו אלו הסובלים מצרבת!. הערכת חומרת הדיספפסיה בוצעה באמצעות שאלונים. נבדקים שלא הגיבו לטיפול הופנו לאנדוסקופיה.

תוצאות: נכללו במחקר 140 חולים. הגיל הממוצע היה 51, רובם המכריע (95%) היו גברים. שיעור הכשלון הטיפולי לאחר 2, 6 ו-52 שבועות ב- 2 קבוצות הטיפול מוצג בטבלה 1

פלצבו X 2 אומפרזול 20 X 2

התוצאות מראות כי למרות שלאחר 2 ו-6 שבועות היתה הצלחה טיפולית גבוהה יותר בקבוצה שטופלה באומפרזול, לא נמצא הבדל משמעותי כעבור שנה.

מסקנות: בנבדקים עם דיספפסיה שלא עברה בירור, טיפול אמפירי ב- PPI עשוי לעכב את הצורך באנדוסקופיה לטווח הקצר, אולם לא נמצא הבדל ביעילותו מול פלצבו לאחר שנה.

הערות: מחקר זה מראה גם כי ברוב הסובלים מדיספפסיה ,שאינה כוללת צרבת, מדובר בדיספפסיה פונקציונלית ולכן שיעור התגובה הראשונית הגבוה של פלצבו. העבודה מראה גם כי כ- 50% מן המתלוננים יגיעו בסופו של דבר לאנדוסקופיה.

למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה