The effect of body position on maximal expiratory pressure and flow

Badr, C  Elkins, MR Ellis, ER

Australian Journal of Physiotherapy 2002; 48:95-102

לחולים הסובלים ממחלת ריאה כרונית ולחולים העוברים ניתוחים תחת הרדמה כללית יש נטייה לא להתנקות מהפרשות ולהעלות את הסיכוי לפתח סיבוכים במערכת הנשימה. שני כלים חשובים בסילוק הפרשות אלו הם: cough and huff.

היכולת לבצע בהצלחה שתי מניפולציות אלו תלויה ביכולת להעלות את הלחץ בתוך בית החזה בעת נשיפה (Maximum expiratory pressure (MEP וביכולת לנשוף בעוצמה ובמהירות                                     (Peak expiratory flow rate (PEFR.

חשוב שהפזיותרפיסט יבין כיצד שני כלים חשובים אלו מושפעים משינויי תנוחה.

מטרת המחקר

לבחון באלו תנוחות ניתן לייצר MEP ו PEFR ברמה הגבוהה ביותר אצל חולים הסובלים ממחלה ריאתית חסימתית כרונית ואצל אנשים בעלי תפקוד ריאתי תקין.

אוכלוסיית המחקר

25 נבדקים בעלי תפקוד ריאתי תקין: ערכי בדיקת 1 FEV > 75% מהמצופה.

11 נבדקים בעלי אבחנה קלינית של מחלה ריאתית חסימתית.

מהלך המחקר

נמדדו ערכי MEP ו PEFR בשבע תנוחות שונות:

עמידה, ישיבה על כסא, ישיבה שלמה על מיטה עם תמיכה לגב, ישיבה תמוכה במיטה ב 45 מעלות , שכיבת פרקדן, שכיבה צדית, שכיבה צדית כאשר הראש נמוך מהרגליים בזוית של 20 מעלות.

כלי מדידה

MEP על ידי מד לחץ cmH2O

PEFR על ידי ויטלוגרף ml/s

תוצאות

בעלי חסימה כרונית בעלי תפקוד תקין

נמצא הבדל משמעותי בין התנוחות. הערכים בעמידה היו הגבוהות ביותר. הערכים בישיבה היו גבוהים משכיבה, והערכים בשכיבה צדית/ראש כלפי מטה היו הנמוכים מכולם 0.05>p. נמצא הבדל משמעותי בין התנוחות. הערכים בעמידה היו גבוהים מישיבה, הערכים בישיבה היו גבוהים מכל שאר התנוחות. התוצאות בשכיבה צדית/ראש כלפי מטה היו הנמוכוים מכולם 0.002>p. MEP

נמצא הבדל משמעותי בין התנוחות. הערכים בעמידה היו הגבוהים ביותר, הערכים בישיבה היו גבוהים מאשר שכיבה ובשכיבה צדית/ראש כלפי מטה היו התוצאות הנמוכות ביותר 0.02>p. נמצא הבדל משמעותי בין התנוחות. הערכים הגבוהים ביותר היו בעמידה והנמוכים ביותר בשכיבה צדית/ראש כלפי מטה 0.05>p. PEFR

המגמה של אחוז השינוי בערכים של שני המדדים בתנוחות השונות היתה פחות חד-משמעית. קיימת מגמה דומה של אחוז השינוי בערכים של שני המדדים בתנוחות השונות.
סיכום

נמצא שקיימת השפעה של התנוחה בה החולה שוכב על היכולת שלו להפיק זרימה ולחץ יעיל בעת הניסיון לנקות את הריאות מהפרשות. נמצאו שינויים דומים אבל לא זהים גם בקבוצה של בעלי תפקוד תקין וגם בקבוצה של בעלי חסימה כרונית. הממצאים מצביעים על כך שבעת הניסיון לסלק הפרשות חשוב שהחולה יהיה בתנוחה אנכית על מנת להפיק תועלת מהלחצים והזרימה הגבוהים בתנוחה זו.

הערת העורכת: מדגם החולים קטן אבל התוצאות מאד מרשימות וחשובות לטיפול הפזיותרפי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה