לבצע או לא לבצע ביופסית כבד? זו השאלה.


האם יש מקום לבצע ביופסית כבד על מנת לברר הפרעה בתפקודי כבד בהעדר סרולוגיה אבחנתית?

To perform or not to perform liver biopsy—that is the question

Should liver biopsy be performed to determine the cause of abnormal liver biochemical tests in the absence of diagnostic serology? Gut 2002;51:9-10

אחת ההחלטות הבעייתיות בפניהן ניצב הרופא הגסטרואנטרולוג היא האם לבצע ביופסיית כבד בנבדק עם הפרעה בתפקודי כבד ללא עדות סרולוגית לזיהום וירלי או ללא אנמנזה של שתיית אלכוהול או לקיחת תרופות. השאלה היא מהי התועלת שתצמח בביצוע בדיקה פולשנית שאינה חפה מסיבוכים במקרה אסימפטומטי שכזה?

במאמר מערכת זה סוקר מחבר המאמר מספר מאמרים שהתפרסמו בשנים האחרונות העוסקים בשאלה הנ”ל.

בשנים האחרונות התפרסמו 2 עבודות העוסקות בתוצאות ההיסטולוגיות שנתקבלו מקבוצות חולים אסימפטומטיים עם הפרעה בתפקודי כבד וללא עדות לזיהום וירלי או גורם אחר.

Mathiesen וחבריו בדקו 150 נבדקים אסימפטומטיים עם עליה בערכי הטרנסאמינזות בדם שעברו ביופסית כבד. במחצית מן הדגימות נמצאה פיברוזיס, אולם רק ב- 2% נמצאה שחמת. בשאר המקרים נמצאה פיברוזיס פריצלולרית קלה שמשמעותה הקלינית אינה ברורה.

(Mathiesen UL, Franzen LE, Fryden A, et al. The clinical significance of slightly to moderately increased liver transaminase values in asymptomatic patients. Scand J Gastroenterol 1999;34:8591)

Pratt הסיק כי אכן מוצדק לבצע ביופסית כבד באותם מקרים אסימפטומטיים

(Pratt DS, Kaplan MM. Evaluation of abnormal liver-enzyme results in asymptomatic patients. N Engl J Med 2000;342:126671.)

Skelly וחבריו אכן מאשרים בממצאיהם את הצורך בביצוע ביופסית כבד במקרים אלו. הם בדקו 354 נבדקים עם הפרעה בתפקודי כבד כדי פי 2 מהנורמה לפחות למשך 6 חדשים לפחות. האבחנה ההיסטולוגית השכיחה ביותר שנמצאה בעבודתם היא זו של סטיאטוזיס שאינה מהשמנה  (NASH) והממצא הנלווה של השמנת כבד שאינה מאלכוהול ( NAFLD non-alcoholic fatty liver disease – ) שנמצאו בכ-2/3 מהנבדקים.

עבודות אחרונות מראות כי בכ- 1/3 מחולי NAFLD תהיה התקדמות היסטולוגית לפיברוזיס וכ- 20% יפתחו שחמת. ניתן להסיק כי ממצא של 20% חולים עם פיברוזיס בהן ייתכן כי ניתן יהיה לנקוט באמצעים שיעצרו שינוים אלו אכן מצדיק ביופסית כבד בקבוצת חולים זו.

ממצא מעניין נוסף בעבודה הראה כי ב- 18% מהמטופלים שינתה תוצאת הביופסיה את המדיניות הטיפולית בחולים. ב- 6% נמצא שחמת, ומגוון רחב של מחלות כבד כולל גנטיות אובחן. מחלת כבד אלכוהולית שלא אובחנה קודם לכן נמצאה ב- 10% מהמטופלים.

עבודה עם מספר קטן יותר של חולים מה- Mayo clinic, הראתה תוצאות דומות.

מסקנת מחבר הסקירה היא כי מוצדק ויש צורך לבצע ביופסית כבד בנבדקים עם הפרעה בתפקודי כבד ללא עדות סרולוגית לזיהום וללא עדות אנמנסטית של שימוש באלכוהול או בתרופות. הסיכוי למצוא פיברוזיס העלול להוביל לשחמת גבוה, וביצוע ביופסיה עשוי להביא לנקיטת מדיניות טיפולית שתמנע את התקדמות המחלה.

למאמר המקורי לחצו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה