גורמים הקשורים להנקה באמהות לילודים במשקל לידה נמוך מאוד.

Correlates of Lactation in Mothers of Very Low Birth Weight Infants

Lydia Furman, Nori Minich, and Maureen Hack

Pediatrics 2002; 109: e57.

מטרת המחקר-
לקבוע את הקשר בין הכוונה להניק והפרשת חלב להנקה מוצלחת של אמהות לילודים במשקל לידה נמוך מאוד (>1.5 ק"ג).

שיטות-
מחקר פרוספקטיבי תצפיתי כלל 119 אמהות לתינוקות יחידים במשקל לידה נמוך מאוד (משקל לידה ממוצע 1056 גר', גיל הריון ממוצע 28 שבועות) מהן 87 התכוונו להניק. האמהות מילאו שאלון 3שבועות לאחר הלידה ובגיל מתוקן של 35, 40 שבועות ו4- חודשים .

תוצאות-
מתוך 87 האמהות שהתכוונו להניק, 30 אמהות (34%) המשיכו להניק לאחר גיל מתוקן של 40 שבועות (גיל הנקבע לפי הוסת האחרונה+גיל לאחר הלידה). בהשוואה עם אמהות אשר הפסיקו להניק לפני גיל זה, אלו שהמשיכו היו מבוגרות יותר (31 לעומת 26 שנים), מרביתן נשואות (80% מול 39%), בעלות השכלה על תיכונית (70% מול 42%), ולבנות (63% מול 35%). לא היו הבדלים משמעותיים הקשורים למידע המילדותי של ילדיהן או הבדלים הקשורים לשיעור התחלואה הניאונטאלית.
נמצאו קשרים משמעותיים בין הנקה מעבר לגיל מתוקן של 40 שבועות ל : התחלת הפרשת חלב תוך 6 שעות מהלידה, הפרשת חלב יותר או שווה ל – 5 פעמים ביום, וטיפול בשיטת קנגרו. קשרים אלו נשארו משמעותיים לאחר התאמה לגיל האם, גזע, מצב משפחתי והשכלה על תיכונית. בגיל מתוקן של 4 חודשים , ל-14 אמהות (16%) עדין היה חלב אם, 12 מהן הניקו .

מסקנות-
תמיכה אימהית גבוהה, המכוונת באופן ספציפי לפקטורים התנהגותיים, כולל הפרשת חלב מוקדמת יותר ובצורה תדירה יותר וטיפול קנגורו, עשויים לשפר את שיעור ההנקה המוצלחת בין האמהות לילודים עם משקל לידה נמוך מאוד אשר בוחרות להניק.

הערת העורכים-
תוצאות העבודה הנ"ל הראו כי שימוש מוקדם במשאבה לחלב, תמיכה אימהית ועידוד הנקה מובילים לשיעורי הצלחה גבוהים של הנקה. חשוב לציין כי יתכן שהאמת שונה והבדלים חברתיים בלבד מסבירים את השוני בשיעורי ההנקה. וידוע כי אימהות ברמה סוציואקונומית גבוהה הן בעלות המוטיבציה הגבוהה ביותר ומתחילות שאיבה/הנקה מוקדם יותר.
החולים לא נבחרו באופן אקראי, לא היתה קבוצת ביקורת ועל כן המסקנות אינן חד משמעיות.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה