A case-crossover study of sleep and childhood injury.

Valent, F., Brusaferro, S. Barbone, F., Pediatrics. (2001). February, 107(2).

באיטליה נהרגים כ-500 ילדים מידי שנה בתאונות. כ-18% מהתמותה בגילאים 5-2 ו-30% מהתמותה בגילאים 14-5 הם כתוצאה מתאונות.
תמותה היא רק קצה-הקרחון, כאשר לכל מקרה אחד של מוות יש מקרים רבים של פציעה, אשפוז ונכות.
תהליך ה 'תאונה' הינו מורכב ורב-משתנים, כדי לעבוד על מניעה בנושא יש לפרק את התהליך לגורמים ולעבוד על מניעה מתאימה לכל שלב.
מחקרים מראים שאצל מבוגרים קיים קשר בין חוסר שינה ותאונות דרכים. לפיכך המחברים חקרו את הקשר בין עייפות או חוסר שינה אצל ילדים, לבין פציעות לא מכוונות.
אוכלוסיית המחקר כללה 311 ילדים (91.5%) מתוך 340 ילדים שניגשו למיון בבי"ח אזורי לילדים בעקבות פציעות בלתי מכוונות במשך כשלושה שבועות.
סיבות לאי-הכללה היו:
ילדים שלא לוו ע"י הורה, אי-הסכמה או פציעה קשה מידי. כ-60% מהילדים היו בנים.
המחקר מערך כך שהילדים הוו קבוצת בקורת לעצמם (case-crossover study), דהיינו המחקר השווה בין שעות השינה ב-24 השעות שלפני התאונה לבין 24 השעות שלפני כן.
רוב הפציעות היו אצל בנים(62%). הבדל זה לא נמצא בין הגילאים 4 – 1 ו – 11 – 10. הפציעות השכיחות ביותר היו נפילות (42.5%), מכות מחפץ או אדם (16.4%) ותאונות אופניים (13.4%). במקרים של נפילה לא נמצא הבדל כמותי בין בנים לבנות, אך סוגי הנפילה היו שונים: בנות נפלו מציוד משחקים, מצוקים, כסאות ומיטות, בנים נפלו בעקבות מעידה או החלקה על הקרקע. מכל הילדים רק 4 לקחו תרופות העלולות להשפיע על ערנות.

ממצאים:
נמצא הבדל מובהק בין מספר שעות השינה לפני התאונה, ותקופת הביקורת באוכלוסיית הבנים (p<0.46), בעיקר בקבוצת הגיל 5-3 שנים.
המחברים מציגים טבלאות המפרטות את הקשרים בין מספר שעות השינה לפני התאונה ובתקופת הביקורת. מהטבלאות ברור כי מספר הילדים שהיוו את אוכלוסיית המחקר אינו מספיק גדול כדי לערוך את ההשוואות הדרושות.
המחברים מציינים כי שיטת המחקר (הצלבה) הינה השיטה המתאימה ביותר למחקרים בנושא בטיחות מכיוון שההשוואה נערכת בין הילדים שנפגעו לבין עצמם ולכן אין הטעיה כתוצאה מבחירת קבוצת בקורת בלתי מתאימה. למרות זאת יש במחקר זה מספר חולשות שחלקן צוינו במאמר. כפי שהוזכר המספרים קטנים מדי לניתוחים הסטטיסטיים המורכבים. כמו כן קיימת סכנה להטעיה כתוצאה מסילוף זיכרון (recall bias). המחברים טוענים שהם מנעו הטעיה של מסירת אינפורמציה לא מדויקת (information bias) מכיוון שלא הועברה ולא הוסברה לילדים ולהורים מטרת המחקר.
המסקנה החשובה ממחקר זה היא שאכן נמצא קשר בין מספר שעות השינה לפני אירוע לבין יום לפני כן. מחקר זה מוסיף היבט חשוב לתמונה המורכבת של מניעת תאונות: ע"י הרחבת ההגדרה המוכרת של "נהג עייף" כגורם סיכון. נובעת מכך הזדמנות נוספת בעבודת המניעה.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה