האם עקירת שיניים בטוחה בחולים לאחר הקרנות לטיפול בממאירויות ראש וצוואר? (JAMA Otolaryngology – Head & Neck Surgery)

שיניים

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Otolaryngology – Head & Neck Surgery עולה היארעות מוגברת של חשיפה של העצם ונמק קרינתי של העצם בחולים עם ממאירות ראש וצוואר לאחר עקירת שיניים זמן קצר לאחר טיפול קרינתי, כאשר הסיכון גבוה במיוחד באלו שקיבלו מינוני קרינה גבוהים יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההנחיות ממליצות על הסרת שיניים שאינן ניתנות לשיקום לפני טיפול קרינתי למניעת נמק קרינתי של העצם בחולים עם ממאירות ראש וצוואר, אך צעד זה עלול לדחות את הטיפול ב-2-4 שבועות עם השפעה אפשרית על סיכויי ההישרדות של החולים. אפשרות חליפית הינה עקירת השיניים לאחר קרינה, עם הסיכון כי הקרינה תשפיע על בריאות חלל הפה של החולים לאחר העקירה.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הבטיחות של עקירות שיניים בתוך ארבעה חודשים מטיפול קרינתי ואת הסיכון הנלווה לחשיפת עצם ונמק קרינתי של העצם. מדגם המחקר כלל 50 חולים עם סרטן ראש וצוואר, אשר גויסו למחקר בין ינואר 2020 ועד ספטמבר 2022.

התוצא העיקרי היה ההיארעות המצטברת של עצם חשופה; תוצאים משניים כללו את ההיארעות של נמק קרינתי של העצם והיענות להמלצות לעקירת שיניים לאחר קרינה. חציון משך המעקב עמד על 26 חודשים.

מהנתונים עולה כי 30 חולים עברו עקירה של 1-28 שיניים לאחר חציון של 64.5 ימים מהטיפול, כאשר 20 חולים סירבו לעקירת שיניים. מבין אלו שעברו עקירה, ב-26 מקרים זו בוצעה בחלון הזמנים המומלץ של ארבעה חודשים לאחר הקרינה.

מבין כלל החולים, ב-13 חולים תועדו חשיפה של העצם, 12 מהמקרים אירעו בחולים לאחר עקירת שיניים בעקבות טיפול קרינתי; 8 מבין 13 חולים עם עצם חשופה אובחנו מאוחר יותר עם נמק קרינתי של העצם.

שיעורי ההיארעות המצטברים לאחר שנתיים של עצם חשופה עמדו על 27% בכלל החולים, 40% בחולים לאחר עקירת שיניים ו-7% באלו שסירבו לעקירה. שיעורי ההיארעות המצטברים לאחר שנתיים של נמק קרינתי של העצם עמדו על 18%, 23% ו-7%, בהתאמה.

בקרב חולים שעברו עקירת שיניים לאחר טיפול קרינתי, מנת קרינה ממוצעת לחלל הפה של 35 גריי ומעלה לוותה בסיכון מוגבר לעצם חשופה לאחר שנתיים (58%) ולנמק קרינתי של העצם (39%). מנת קרינה ממוצעת ללסת של 31.5 גריי ומעלה הדגימה תוצאות דומות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עקירת שיניים לאחר קרינה, גם אם מבוצעת זמן קצר לאחר השלמת טיפול קרינתי, אינה מומלצת כטיפול שגרתי, בפרט לאחר חשיפה למנות קרינה גבוהות לחלל הפה או הלסת, לנוכח הסיכון לחשיפה של העצם ונמק קרינתי של העצם.

JAMA Otolaryngology – Head & Neck Surgery, Sep 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה