התערבות מוקדמת לטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה מלווה בתוצאות טובות יותר בתינוקות עם תסמונת דאון (The Lancet)

BABY

בתינוקות עם תסמונת דאון, התערבות מוקדמת לטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה עשויה להוביל לתוצאות קוגניטיביות והתנהגותיות טובות יותר בגיל שלוש שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת The Lancet.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם תסמונת דאון סיכון מוגבר לדום נשימה חסימתי בשינה. בעת ביצוע המחקר, האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים המליצה על השלמת בדיקת שינה כסקר להפרעות נשימה בשינה בילדים עם תסמונת דאון עד גיל ארבע שנים.

המחקר הפרוספקטיבי, בינלאומי, נערך במרפאה אמבולטורית בפריז המתמחה בילדים ומבוגרים עם תסמונת דאון. מדגם המחקר כלל 80 חולים עם אבחנה מאושרת של תסמונת דאון, אשר חולקו בשווה לבדיקת שינה כל שישה חודשים באוויר חדר בגילאי 6-36 חודשים (קבוצת סקירה) ואלו עם תסמונת דאון תחת טיפול סטנדרטי, כמו גם בדיקת שינה יחידה באוויר חדר בגיל 36 חודשים (קבוצת טיפול סטנדרטי). המשתתפים בקבוצת הסקר השלימו ביקורי מעקב בגילאי 6, 12, 24 ו-36 חודשים.

התוצא העיקרי של המחקר היה מדד Griffiths Scales of Child Development 3rd Edition ותתי-מדדים שנבחנו לאחר 36 חודשים. תוצאי סיום משניים כללו מדדים מסדרת שאלונים נוירו-קוגניטיביים והתנהגותיים שהשלימו ההורים, כולל מדד BRIEF-P (או Behavior Rating Inventory of Executive Function-Preschool), מדד CBCL-P (או Child Behavior Checklist-Preschool) ומדד VABS-II (או Vineland Adaptive Behavior Scales, 2nd Edition), לצד מדדי בדיקות שינה.

מהנתונים עולה כי חציון מדד Griffiths III היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת הסקירה בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי (55.4 לעומת 50.7), עם חציון הבדלים בין הקבוצות שהיה מובהק סטטיסטית (4.1, רווח בר-סמך 95% של 1.3-7.6). גם תוצאי סיום משניים הצביעו על תוצאות נוירו-קוגניטיביות טובות יותר בקבוצת הסקר לעומת קבוצת הטיפול הסטנדרטי.

החוקרים כותבים כי בתת-קבוצה של חולים עם נתוני בדיקת שינה לאחר 36 חודשים, שיעור גבוה יותר של חולים בקבוצת הסיקרה עברו ניתוח בדרכי נשימה עליונות לטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה, בהשוואה לקבוצת טיפול סטנדרטי (48.3% לעומת 2.5%).

ממצאי המחקר מעידים כי דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה מתונה (18.9% לעומת 3.7%) וחמורה (27.0% לעומת 7.4%) הייתה נפוצה יותר בקרב אלו בזרוע הטיפול הסטנדרטי לעומת קבוצת הסקירה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות נוירו-קוגניטיביות והתנהגותיות טובות יותר עם בדיקות סקר לדום נשימה חסימתי בשינה תואמות למנגנון הפעולה של הטיפול בהפרעת הנשימה בשינה.

The Lancet, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה