האם מעורבות פלאורלית הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם NSCLC מוקדם? (JAMA Oncol)

בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) עם חדירה קטנה לפלאורה ויסראלית שיעורים נמוכים יותר משמעותית של הישרדות ללא-מחלה והישרדות ללא-הישנות, לצד שיעורי הישנות גבוהים יותר, ללא תלות בהיקף הכריתה הניתוחית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology. עם זאת, חדירה לפלאורה ויסראלית לא השפיעה משמעותית על ההישרדות הכוללת של החולים.

החוקרים השלימו ניצוח משני של מחקר CALGB 140503, אשר כלל 697 חולים עם NSCLC בשלב קליני T1aN0 (גיל חציוני של 67.8 שנים) אשר חולקו באקראי לניתוח כריתת אונה או חלק מהאונה. בניתוח פוסט-הוק זה החולים סווגו ונבחנו על-פי העדר (566 חולים) או נוכחות (113 חולים) חדירה לפלאורה ויסראלית. בכל המקרים גודל הגידול היה עד 2 ס”מ קלינית, אם כי פתולוגית ב-83 חולים תועד גידול גדול מ-2 ס”מ.

התוצא העיקרי היה הישרדות ללא-מחלה. תוצאים משניים כללו את ההישרדות הכוללת, הישרדות ללא-הישנות ושיעורי חזרה אזורית-מקומית וסיסטמית.

מהנתונים עולה כי בחולים עם חדירה לפלאורה ויסראלית תועדו שיעורי הישרדות ללא-מחלה נמוכים יותר משמעותית לאחר חמש שנים (53.3% לעומת 65.9%, בהתאמה).

בחולים עם חדירה לפלאורה ויסראלית תועדו שיעורי הישרדות ללא-מחלה שהיו נמוכים יותר, ללא תלות בהיקף הניתוח. שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר חמש שנים עמדו על 63.3% לאחר כריתת אונה ועל 65.5% לאחר כריתת חלק מהאונה בחולים ללא מעורבות פלאורה ויסראלית (p=0.96) ועל 53.1% לעומת 53.5%,בהתאמה, באלו עם חדירה כזו (p=0.92). ממצא זה נותר על כנו גם לאחר הגבלת ניתוח הנתונים לחולים עם גידול של עד 2 ס”מ בבדיקה פתולוגית.

בחולים עם חדירה לפלאורה ויסראלית תועדו שיעורים גבוהים יותר של התקדמות מחלה (41.6% לעומת 27.6%, בהשוואה לחולים ללא חדירה כזו, P=0.002) והישנות מרוחקת (23.9% לעומת 14.6%, בהתאמה, p=0.01). שיעורי הישנות אזורית-מקומית היו גם כן גבוהים יותר (15.0% לעומת 10.8%, בהתאמה) אך לא באופן מובהק סטטיסטית (p=0.19). מעניין לציין כי למעלה מ-50% מההישנויות היו סיסטמיות.

חדירה לפלאורה ויסראלית לוותה בשיעורי הישרדות ללא-הישנות נמוכים יותר לאחר חמש שנים (73.1% לעומת 58.2%, p=0.01). עם זאת, שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים היו דומים בין חולים עם חדירה ואלו ללא חדירה לפלאורה (74.7% לעומת 80.5%, p=0.31).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי נוכחות חדירה לפלאורה ויסראלית מלווה בשיעורי הישנות גבוהים, אשר לא פחתו עם ניתוח בהיקף נרחב יותר, רמז לכך שייתכנו מיקרו-גרורות באבחנה למרות גודל הגידול הקטן והעדר עדות לגרורות לקשריות לימפה.

JAMA Oncol, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה