חולים עם מחלת כליות בשלב סופני בסיכון מוגבר להיפוגליקמיה (J Ren Nutr)

בחולים עם מחלת כליות בשלב סופני ייתכן סיכון מוגבר להיפוגליקמיה, עם שיעור גבוה במיוחד בצעירים, שחורים ונשים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Renal Nutrition.

במשך שנים רבות, הסברה הייתה כי לכליה השפעה מינימאלית בלבד על משק הסוכר בדם. מחקרים מאוחר יותר הראו כי הכליה יכולה לתרום לעליה בריכוזי סוכר בדם במהלך חמצת נשימתית או מטבולית, צום ממושך במטופלים עם השמנה, או במצבי היפוגליקמיה, והוכיחו כי לכליה חלק מבקרת משק הסוכר.

החוקרים מסבירים כי דיאליזה עשויה להשפיע על רמות הסוכר בדם, כאשר דיאליזה פריטונאלית עשויה להוביל להיפוגליקמיה דרך השפעה על ספיגה של סוכר והיפוגליקמיה משנית לדיאליזה עקב פינוי גלוקוז ואינסולין.

המחקר הרטרוספקטיבי הארצי מבוסס על נתונים ממערכת United States Renal Data System והחוקרים זיהו סיכון מוגבר להיפוגליקמיה בחולים עם מחלת כליות בשלב סופני וסוכרת. משבר היפוגליקמי היה נפוץ פי שלוש ממשבר היפרגליקמי והשפיע באופן לא פרופורציונאלי על צעירים פגיעים, שחורים ונשים.

בחולים עם מחלת כליות בשלב סופני ייתכנו גם סיבוכים אחרים, דוגמת הגבלת זרחן, דלקת והפרעה במשק החלבון. הסיכונים השונים משנית להיפוגליקמיה מדגישים את חשיבות ניטור סוכר רציף בחולים עם מחלת כליות מתקדמת, העשוי לסייע בזיהוי אירועי היפוגליקמיה אסימפטומטית ולספק תמונה של שינויים ברמות הסוכר בדם.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים במטרה להבין טוב יותר את התועלת של ניטור סוכר רציף, טכניקות טיפול ובחירת אמצעי הטיפול המתאימים ביותר בחולים עם סוכרת ומחלת כליות בשלב סופני.

 J Ren Nutr, July 2024

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה