אקופונקטורה עשויה לשפר איכות שינה בחולים עם מחלת פרקינסון (JAMA Netw Open)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אקופונקטורה הובילה לשיפור משמעותי באיכות השינה בחולים עם מחלת פרקינסון, עם תועלת אשר נותרה לאורך עד שמונה שבועות.

המחקר החד-מרכזי הינו מחקר אקראי, כפל-סמיות, שנערך בין פברואר 2022 ועד פברואר 2023. המשתתפים גויסו ממרפאת פרקינסון המסונפת לאוניברסיטה במידה ודיווחו על בעיות שינה בדרגה בינונית או חמורה, או עם מדד PDSS (או Parkinson Disease Sleep Scale) בין 0-110, והיו בגילאי 30-80 שנים, עם טיפול תרופתי יציב כנגד מחלת פרקינסון במשך למעלה מ-30 ימים.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 83 חולים (גיל ממוצע של 64 שנים) ביחס 1:1 לקבוצת אקופונקטורה או טיפול דמה. כל המשתתפים קיבלו הדרכה בנושא היגיינת שינה והמשיכו במינון הראשוני של התרופות כנגד מחלת פרקינסון לאורך תקופת המחקר. קבוצת הביקורת כללה אקופונקטורה דמה עם מחטים ללא קצה חד ולכן לא חדרו את העור ואת רקמת התת-עור.

מהנתונים עולה כי הן בקבוצת ההתערבות והן בקבוצת הביקורת תועד שיפור מובהק סטטיסטית בהערכות לאחר ארבעה שבועות ושמונה שבועות. עם זאת, בחולים בקבוצת הטיפול הפעיל תועד שיפור גדול יותר משמעותית לעומת טיפול דמה כפי שנקבע לפי מדד PDSS (p<0.001).

לאחר שמונה שבועות, באלו בקבוצת ההתערבות הפעילה תועד שיפור משמעותי במדד United Parkinson Disease Rating Scale (p=0.001), במדד Hamilton Anxiety Rating Scale (p<0.001) ובשאלון Parkinson Disease Questionnaire (p=0.006) בהשוואה לחולים בקבוצת התערבות דמה.

לאור האינטראקציה בין הפרעות שינה ותסמינים מוטוריים, כמו גם השפעות איכות שינה ירודה על איכות החיים, נראה כי אקופונקטורה משפרת את התפקוד הכולל ואת איכות החיים של חולים עם מחלת פרקינסון הודות להקלה על הפרעות שינה.

JAMA Netw Open, June 26, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה