בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

במבוגרים מעל גיל 50 שנים המדווחים על בדידות רבה תועדה עליה של 56% בסיכון לאירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת eClinicalMedicine.

החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Health and Retirement Study לשנים 2006-2018 לבחינת הקשר בין בדידות והיארעות אירוע מוחי לאורך הזמן. בין השנים 2006 ו-2008 השיבו 12,161 מבוגרים מעל גיל 50 שנים לשאלות משאלון Revised UCLA Loneliness Scale. על-בסיס תשובות אלו יצרו החוקים מדד סיכום בדידות.

ארבע שנים מאוחר יותר (בין 2010 עד 2012), 8,936 מהמשתתפים הנותרים השיבו לאותן 20 שאלות בשנית. על-פי מדד הבדידות בשתי נקודות הזמן סווגו המשתתפים במחקר לאחת מבין ארבע קבוצות:

  1. רמת בדידות נמוכה באופן עקבי (ציון נמוך במדד בדידות בשתי נקודות הזמן)
  2. נסיגה בבדידות (משתתפים עם ציון גבוה בסקר הראשוני ונמוך בסקר החוזר).
  3. הופעה חדשה (משתתפים עם ציון נמוך בהתחלה וגבוה בסקר החוזר).
  4. רמת בדידות גבוהה באופן עקבי (ציון גבוה בשתי נקודות הזמן).

היארעות אירועים מוחיים נקבעה על-פי דיווח המשתתפים ונתונים מהרשומות הרפואיות.

בקרב כלל המשתתפים עם הערכת רמת הבדידות בתחילת הדרך תועדו 1,237 מקרים של אירוע מוחי במהלך השנים 2006-2018. בקרב אלו שהשלימו את הערכות הבדידות בשתי נקודות הזמן תועדו 601 אירועים מוחיים לאורך תקופת המעקב.

מהנתונים עולה כי גם לאחר תקנון לבידוד חברתי, תסמינים דיכאוניים, פעילות גופנית, מדד מסת גוף ומצבים רפואיים אחרים, החוקרים מצאו כי בקרב משתתפים שדיווחו על תחושת בדידות בסקר הראשון תועדה עליה של 25% בסיכון לאירוע מוחי, בהשוואה לאלו שלא סבלו מבדידות באותה עת (יחס סיכון של 1.25, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.47).

בקרב משתתפים שדיווחו על רמת בדידות גבוהה באופן עקבי בשתי נקודות הזמן תועדה עליה של 56% בסיכון להיארעות אירוע מוחי, בהשוואה לאלו שלא דיווחו על בדידות באותן נקודות זמן, לאחר תקנון לבידוד חברתי ודיכאון (יחס סיכון של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.11-2.18).

החוקרים לא בחנו את הגורמים האפשריים בבסיס הקשר בין בדידות והסיכון לאירוע מוחי, אך משערים כי תתכן תרומה של גורמים פיזיולוגיים, כולל דלקת משנית לפעילות מוגברת של ציר היפותלמוס-היפופיזה-קורטקס אדרנל, גורמים התנהגותיים דוגמת היענות ירודה לטיפול תרופתי, עישון ו/או צריכת אלכוהול וגורמים פסיכו-סוציאליים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם בדידות כרונית סיכון גבוה יותר להיארעות אירוע מוחי. הם מדגישים את החשיבות של השלמת הערכה לבדידות על-רקע ההשלכות המשמעותיות במקרים בהם לא מזהים ו/או מתעלמים מתופעה זו.

eClinicalMedicine, June 24, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה