חשיבות בדיקת אק”ג בחולים עם דלקת ענביה על-רקע סרקואידוזיס (מתוך כנס Kiawah Eye)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס Kiawah Eye עולה כי יש מקום להשלמת בדיקת סקר מבוססת אק”ג בחולים עם דלקת ענביה על-רקע סרקואידוזיס מאחר ומעורבות לבבית מסכנת-חיים תתכן במקרים אלו גם ללא תסמינים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עד 25% ממקרי התמותה בחולים עם סרקואידוזיס נובעים מהפרעות קצב לב או מחלות לב אחרות, כאשר אין מידע רב בספרות הרפואית באשר לאופן זיהוי הפרעות אלו. כעת הם אספו נתונים אודות 232 חולים עם דלקת ענביה על-רקע סרקואידוזיס שטופלו בין השנים 2005 ו-2020.

מהנתונים עולה כי ב-20 חולים (8.5%) היה ידוע על סרקואידוזיס לבבי בעת אבחנת המחלה העינית וב-45 חולים (19%) תועדו ממצאים חריגים בבדיקת אק”ג אשר תאמו לסרקואידוזיס לבבי. ב-9 מבין 45 החולים הללו היה ידוע על סרקואידוזיס לבבי או תחלואה לבבית אחרת העשויה להסביר את השינויים המתוארים, כאשר ב-28 מבין 232 חולים (12%) תועדו ממצאים חריגים ללא הסבר בתרשים אק”ג אשר תאמו לסרקואידוזיס לבבי.

ההפרעות שתועדו בתרשים האק”ג כללו חסם צרור הולכה (33% מהחולים), פעימה חדרית מוקדמת (27% מהחולים) והפרעת הולכה חדרית (16% מהחולים). כ-38% מהחולים היו אסימפטומטיים למרות הממצאים החריגים בבדיקה ו-77% מהם קיבלו טיפול לסרקואידוזיס לבבי.

האתרים הנפוצים ביותר למעורבות דלקת ענביה כללו את הלשכה הקדמית, לאחריה הלשכה האחורית, מעורבות נרחבת (Panuveitis) או מדור הביניים. הביטויים החוץ-עיניים הנפוצים ביותר כללו את הריאות והעור, לאחריהם הלב בגברים ומערכת העצבים המרכזית בנשים.

החוקרים ניסו לבחון אם ניתן לנבא מעורבות לבבית של סרקואידוזיס על-פי מאפיינים ספציפיים של דלקת ענביה, אך למרבה הצער לא הצליחו לזהות כל תבנית קבועה. עם זאת, מאחר והמחקר המוקדם הראה כי שינויים בתרשים אק”ג מופיעים בתת-קבוצה של חולים עם דלקת ענביה על-רקע סרקואידוזיס, סביר לשקול השלמת בדיקת סקר המבוססת על אק”ג בחולים עם מחלה זו.

מתוך כנס Kiawah Eye

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה