תמריצים כלכליים ותוצאותיהם הטיפוליות במתבגרים עם השמנה יתר חמורה (JAMA PEDIATRICS)

מחקר שפורסם לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS בחן את השאלה האם תמריצים כלכליים (Financial Incentives-FI) , כאלו שניתנים בהתאם להצלחה בירידה היחסית במשקל, ישפרו את תוצאות הטיפול במתבגרים עם השמנה משמעותית בעזרת תחליפי ארוחות ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המחקר ומוסיף מהערותיו.

כ- 8% מהמתבגרים בארה”ב סובלים מהשמנת יתר חמורה, המוגדרת כערכי BMI שהם > 120% מעל אחוזון 95 של BMI לגיל ומשקל, או לחלופין, ערך BMI > 35. הטיפול במשקל עודף ובהשמנת יתר בקרב מתבגרים בעזרת שינוי אורחות חיים הינו מאתגר ובמרבית המקרים אינו אפקטיבי מבחינת ירידה במשקל ושימור השינוי באורח החיים.

השימוש בתחליפי ארוחות (Meal Plan Therapy-MRT) , שהן ארוחות מובנות המוגבלות קלורית, הינו טיפול מקובל שהראה יעילות קצרת טווח, וקושי בשימור התוצאים בהמשך. במחקר זה שפורסם לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS על ידי אמי גרוס וקבוצתה, העלו החוקרים את השאלה האם תמריצים כלכליים (Financial Incentives-FI) , כאלו שניתנים בהתאם להצלחה בירידה היחסית במשקל, ישפרו את תוצאות הטיפול במתבגרים עם השמנה משמעותית בעזרת תחליפי ארוחות. לצורך כך בוצע מחקר הקצאה אקראית מבוקרת (Randomized Control Trail) במתבגרים עם השמנת יתר חמורה ונבדקה יעילותם של תחליפי ארוחות יחד עם תמריצים כלכליים (MRT+FI) לעומת תחליפי ארוחות לבד (MRT) מבחינת ערכי ה-BMI, מסת שומן וגורמי סיכון קרדיו מטבוליים [לחץ דם, יחס טריגליצרידים ל-HDL, וריאבילויות הדופק ונוקשות כלי דם (arterial stiffness)]. במחקר, שערך ארבע שנים (2018-2022) ומשכו היה 52 שבועות, השתתפו 126 מתבגרים (מתוכם 73 בנות) בגילאי 13-17 (ממוצע 15.3) עם השמנת יתר חמורה. מתוך 126 המשתתפים , 63 חולקו לקבוצת ההתערבות (MRT+FI) ו-63 לקבוצת הביקורת (MRT). משתתפי המחקר לא ידעו על התמריצים הכלכליים.

בתום 52 שבועות, אלו שטופלו בתחליפי ארוחה ותמריצים כלכליים (MRT+FI) הראו ירידה בת 5.9 אחוזים ביח’ ה-BMI, ובממוצע  ירידה בת 4.8 ק”ג יותר מאלו שטופלו בעזרת תחליפי ארוחות בלבד, הבדלים מובהקים סטטיסטית. לא נצפו הבדלים מבחינת גורמי הסיכון הקרדיומטבוליים או מבחינת אורחות חיים שאינם בריאים.

המחקר הראה שתמריצים כלכליים שיפרו את התוצאים של התערבות תזונתית במתבגרים. בקרב קבוצת ההתערבות שכללה בני נוער עם השמנת יתר חמורה נצפתה הבדלים משמעותיים יותר בערכי ה-BMI והכמות השומן הכוללת בגוף מבלי שנצפתה עליה בהתנהגויות לא בריאות הקשורות בירידה במשקל. התמריצים הכלכליים נמצאו יעילים גם מבחינת עלות-תועלת, ככאלו העשויים לקדם אורח חיים בריא.

 

הערת העורך

אחד המכשולים הגדולים בטיפול בעודף משקל ובהשמנת יתר הינם שימור שינויי התנהגויות והישגים קצרי- מועד לטווח הארוך. תוצאות מחקר זה מצביעות על כך שמוטיבציה ותמריצים עשויים לתמוך בשימור הרגלי חיים בריאים במתבגרים לתקופה ממושכת.

 

למחקר ב-JAMA PEDIATRICS

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה