הגדלת צריכת ירקות משפרת סבילות לסוכר (J Clin Endocrinol Metab)

דיאטה עתירה בירקות ירוקים, ירקות עם עלים וצבעוניים עשויה להביא לשיפור הסבילות לסוכר ורגישות אינסולין, בעוד שצריכה רבה של תפוחי אדמה מטוגנים או צ’יפס עשויה להחמיר את הסבילות לסוכר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מאוסטרליה שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

החוקרים בחנו את הקשר בין צריכת ירקות ותפוחי אדמה ובין סמני סוכרת מסוג 2 ב-8,009 משתתפים (גיל חציוני של 52 שנים, 55% נשים) ממחקר Australian Diabetes, Obesity and Lifestyle Study. שאלון תזונה שימש להערכת הרגלי האכילה של המשתתפים לאורך 12 חודשים לפני תחילת המחקר והמשתתפים סווגו לארבעה רבעונים לפי צריכת ירקות.

הקשר בין צריכת ירקות ובין מדדים מטבוליים שונים, דוגמת רמות סוכר בצום, רמות סוכר שעתיים לאחר העמסת סוכר, תפקוד תאי ביתא, רגישות לאינסולין ורמות אינסולין בצום לאורך 12 שנות המחקר.

מהנתונים עולה כי רמות סוכר בדם לאחר העמסת סוכר היו נמוכות ב-3% במשתתפים ברבעון העליון לעומת התחתון של צריכת ירקות כוללת (יחס ממוצעים של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.96-0.99). רמות סוכר לאחר העמסת סוכר היו נמוכות ב-4% (יחס ממוצעים של 0.96, רווח בר-סמך 95% של 0.95-0.98) ומדדי HOMA2-%beta היו נמוכים ב-3% (יחס ממוצעים של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.96-0.99), כאשר רמות אינסולין בדם היו נמוכות ב-5% (יחס ממוצעים של 0.95, רווח בר-סמך 95% של 0.93-0.98) באלו ברבעון העליון לעומת התחתון של צריכת ירקות עם עלים ירוקים.

בקרב אלו ברבעון העליון לעומת התחתון של צריכת תפוחי אדמה מטוגנים או צ’יפס רמות הסוכר בדם בצום היו גבוהות ב-1%, מדד HOMA2-%beta היו גבוהים ב-3% וריכוז אינסולין היה גבוה ב-8%, אך הרגישות לאינסולין (HOMA2-%S) הייתה נמוכה ב-6%, עדות להשפעה שלילית על סבילות לסוכר ורגישות לאינסולין.

הסיכון לסוכרת מסוג 2 לאורך 12 שנים היה נמוך ב-26% ו-25% באלו ברבעון העליון והרבעונים האמצעיים של צריכת ירקות ממשפחת המצליבים, בהתאמה, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון של צריכת ירקות מצליבים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר שופכים אור על השינויים הפיזיולוגיים בבקרת אינסולין וסבילות לסוכר עקב צריכה רבה של ירקות ותתי-קבוצות של ירקות ותומכים בטיעון כי תתי קבוצות שונות של ירקות עשויים להשפיע בצורה שונה על בקרת אינסולין ורמות סוכר בדם.

J Clin Endocrinol Metab, May 15, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה