רמות הורמוני מין בדם והסיכון לתסמונת מטבולית (Front Endocrinol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Endocrinology עולה כי קשר בין מדד FEI (או Free Estradiol Index) מוגבר ובין סמני דלקת ומדדים מטבוליים בגברים בכל הגילאים ובנשים מבוגרות יותר, בעוד שרמות FAI (או Free Androgen Index) גבוהות יותר הדגימו קשר דומה בנשים מתחת לגיל 50 שנים.

חוסר איזון ברמות הורמוני מין נקשרו עם התפתחות הפרעות מטבוליות ומחלות דלקתיות ולכן אלו עשויים לשמש כסמן למצבים אלו. במחקר הנוכחי בחנו החקורים את הקשר בין יחסי הורמוני מין ובין תסמונת מטבולית ותהליכים דלקתיים ב-9,167 מבוגרים (גיל ממוצע של 45 שנים, 4,807 נשים) על-בסיס נתונים מסקרי National Health and Nutrition Examination Survey.

מדידות הרמות בדם של טסטוסטרון כולל, אסטרדיול ו-SHBG (או Sex-Hormone Binding Globulin) שימשו לחישוב עודף אנדרוגנים, מדד FEI ו-FAI.

מהנתונים עולה כי מדד FEI מוגבר מלווה בסיכון מוגבר משמעותית לתסמונת מטבולית (סיכון יחסי של 1.48, p<0.001) ורמות CRP גבוהות (סיכון יחסי של 1.49) בגברים מתחת לגיל 50 שנים, עם ממצאים דומים שתוארו בגברים בגילאי 50 שנים ומעלה.

בנשים בגילאי 50 שנים ומעלה, מדדי FEI מוגברים נקשרו עם סיכון מוגבר לתסמונת מטבולית (סיכון יחסי של 1.22, p<0.001) ורמות CRP גבוהות (סיכון יחסי של 1.68, p<0.001).

בנשים מתחת לגיל 50 שנים תועד קשר חיובי בין רמות FAI ובין שכיחות מוגברת של תסמונת מטבולית (סיכון יחסי של 1.34, p<0.001) ורמות CRP גבוהות (סיכון יחסי של 1.13, p=0.018).

קשר חלש חיובי יותר תועד בין מדדי FAI מוגברים ובין תסמונת מטבולית בגברים מתחת לגיל 50 שנים (סיכון יחסי של 1.09, p=0.018).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הערכה סדירה של יחסי הורמוני מין לפי מגדר עשויה לסייע רבות בהערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם ונקיטת אמצעי מניעה מוקדמים.

Front Endocrinol, May 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה