מדדי כאב עשויים להעיד על תגובה לטיפול בחולים עם פיודרמה גנגרנוזום (JAMA Dermatol)

מדדי כאב לפי דיווח מטופלים במהלך טיפול בפיודרמה גנגרנוזום עשויים להעיד על התגובה של החולים לטיפול תרופתי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כאב הינו גורם משמעותי המשפיע על איכות החיים של חולים עם פיודרמה גנגרנוזום והקלה בכאב עשויה להוות סמן מוקדם להחלמה עוד לפני רה-אפיתליזציה של הכיב. מאחר ומדובר בתסמין נפוץ וקל להערכה, כאב עשוי להוות תוצא חשוב לפי דיווח-מטופלים.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההבדל בעל חשיבות מינימאלית להגדרת שיפור בכאב בעיניי המטופל ועדות לתגובה לטיפול עבור הרופא.

הסקר כלל נתונים ממרשם Pyoderma Gangrenosum Study Registry מאוניברסיטת אורגון בין יוני 2021 ועד יוני 2022. מדגם המחקר כלל 43 חולים (גיל ממוצע, 55 שנים; 77% נשים) עם מרווח זמן ממוצע של 30 שבועות בין הביקור הראשון והאחרון.

החוקרים מדווחים כי החולים דיווחו בתחילת על מדד כאב של 4 נקודות לפי סולם NRS (או Numeric Rating Scale). במהלך המחקר, 32 חולים קיבלו טיפול פומי להקלה על כאב, מהם 19 דיווחו כי לא חל שיפור בתסמינים ו-13 דיווחו על הטבה בכאב.

מהנתונים עולה קורלציה בין מדדי כאב ובין מדד PGA (או Patient Global Assessment) להערכת התגובה לטיפול בפיודרמה גנגרנוזום (r=0.61), כאשר שיפור של נקודה אחת במדד PGA לווה בשיפור של כ-2 נקודות במדד NRS.

מניתוח הנתונים עולה כי שיפור של 2 נקודות במדד NRS לווה בשיפור במדד PGA עם רגישות של 0.74 וסגוליות של 0.84.

ההבדל בעל חשיבות מינימאלית במדדי כאב לאורך שבעה ימים לזיהוי תגובה לטיפול בחולים עם פיודרמה גנגרנוזום עמד על שיפור של 2 נקודות בסולם NRS. שיפור של 2 נקודות ומעלה בכאב עשוי להעיד כי החולה מגיב לטיפול התרופתי כנגד פיודרמה גנגרנוזום.

החוקרים מציינים כי למרות שמדדי כאב גלובאליים הכוללים 5 נקודות הם הנפוצים בשימוש, ייתכן כי אלו אינם רגישים דיו לזיהוי השיפור הקטן ביותר בכאב, בהשוואה לסולם ששימש במחקר וכולל 11 נקודות.

לסיכום, ממצאי המחקר מעידים כי רופאים עשויים להיעזר במדדי כאב בהערכת התגובה לטיפול בחולים עם פיודרמה גנגרנוזום, כאשר במידה וחל שיפור של 2 נקודות בסולם כאב בן 11 נקודות, שיעורי התגובה לטיפול היו גבוהים יותר.

JAMA Dermatol, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה