החשיבות הפרוגנוסטית של ריכוז BUN בדם בחולים עם אי-ספיקת לב (Front Cardiovasc Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Cardiovascular Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם אי-ספיקת לב, ריכוז BUN (או Blood Urea Nitrogen) גבוה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה, כאשר ריכוז BUN נמוך מלווה בפרוגנוזה טובה יותר באוכלוסיית חולים זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם אי-ספיקת לב שיעורי תמותה גבוהים, כאשר BUN מעורב בכישלון תפקוד הלב מאחר ומעורב בזילוח זרימת דם כלייתית. חלק מהמחקרים הקודמים הציעו כי לריכוז BUN בדם ישנה חשיבות פרוגנוסטית בחולי אי-ספיקת לב, אך התוצאות בנושא סותרות. לאור זאת, הם השלימו מטה-אנליזה מקיפה להערכת החשיבות של ריכוז BUN על הפרוגנוזה של חולים עם אי-ספיקת לב.

החוקרים השלימו חיפוש שיטתי בארבעה מאגרי נתונים, PubMed, Cochrane, Embase ו-Web of Science, לזיהוי מחקרים רלבנטיים שפורסמו עד מאי 2022. הנתונים ממחקרים שענו על קריטריוני הסקירה וכללו נתונים אודות BUN סווגו להערכה רציפה או הערכה קטגוריאלית של רמות BUN.

הסקירה כללה 19 מחקרי עוקבה עם 56,003 חולים.

כאשר ריכוז BUN נבחן כמשתנה קטגוריאלי, הסיכון לתמותה בחולי אי-ספיקת לב היה גבוה פי 2.29 בחולים עם ריכוז BUN גבוה, בהשוואה לחולים עם ריכוז BUN נמוך (סיכון יחסי של 2.29, רווח בר-סמך 95% של 1.42-3.70). התוצאות הצביעו על מובהקות סטטיסטית בניתוחים סטטיסטיים שונים, במחקרי עוקבה ובקרב חולים מאירופה ומאסיה.

כאשר ריכוז BUN נבחן כמשתנה רציף, הסיכון לתמותה בחולי אי-ספיקת לב היה גבוה פי 1.02 לכל עליה של יחידה אחת בריכוז BUN (סיכון יחסי של 1.02, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.03, p<0.001). מניתוח לפי תתי-קבוצות עלו עדויות למובהקות סטטיסטית במחקרי עוקבה רטרוספקטיביים, באמריקאיים ובאסיאתיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות הפרוגנוסטית של ריכוז BUN בדם בחולים עם אבחנה של אי-ספיקת לב.

Front Cardiovasc Med, Jul 31, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה