התועלת של מעכבי SGLT-2 בחולים עם פגיעה לבבית משנית לטיפול באנתרציקלינים (JACC CardioOncol)

במאמר שפורסם בכתב העת JACC CardioOncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות בהשפעה המגנה של תרופות ממשפחת מעכבי SGLT-2 מפני סיבוכים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלה ממארת תחת טיפול באנתרציקלינים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רבים סבורים כי מעכבי SGLT-2 עשויים להפחית את הרעילות הלבבית של תרופות ממשפחת אנתרציקלינים. מטרתם כעת הייתה לקבוע את הקשר בין הטיפול התרופתי ובין מחלות לב וכלי דם לאחר חשיפה לטיפול כימותרפי מבוסס-אנתרציקלינים.

החוקרים התבססו על נתונים אדמיניסטרטיביים והשלימו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה של מטופלים מעל גיל 65 שנים עם סוכרת וללא היסטוריה של אי-ספיקת לב, אשר קיבלו טיפול באנתרציקלינים בין תחילת שנת 2016 ועד סוף שנת 2019. הם השלימו ניתוח מותאם להשוואת הבדלים בין חולים שטופלו במעכבי SGLT-2 ואלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי ובחנו את הסיכון לאשפוזים עקב אי-ספיקת לב, היארעות אי-ספיקת לב ותיעוד של כל מחלה קרדיווסקולארית באשפוזים עתידיים.

מדגם המחקר כלל 933 חולים (גיל חציוני של 71 שנים, 62.2% נשים), מהם 99 חולין טופלו במעכבי SGLT-2.

לאורך חציון מעקב של 1.6 שנים תועדו 31 אשפוזים בשל אי-ספיקת לב, כאשר בקבוצת המטופלים במעכבי SGLT-2 לא תועדו כלל אשפוזים בגין אי-ספיקת לב. עוד דווח על 93 אבחנות חדשות של אי-ספיקת לב ו-74 אשפוזים עם תיעוד של מחלה קרדיווסקולארית.

בהשוואה לביקורות, בקרב חולים שטופלו במעכבי SGLT-2 יחס הסיכון לאשפוז עקב אי-ספיקת לב היה אפסי (p<0.001), אך לא זוהה הבדל מובהק סטטיסטית בהיארעות אבחנת אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.55, רווח בר-סמך 95% של 0.23-1.31) או אבחנה של מחלה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 0.39, רווח בר-סמך 95% של 0.12-1.28).

מהנתונים עולה כי לא זוהו הבדלים משמעותיים בסיכון לתמותה בין מטופלים במעכבי SGLT-2 ואלו שלא נטלו תרופות אלו (יחס סיכון של 0.63, רווח בר-סמך 95% של 0.36-1.11).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מעכבי SGLT-2 עשויים להפחית את הסיכון לאשפוזים עקב אי-ספיקת לב לאחר טיפול כימותרפי המבוסס על אנתרציקלינים. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את התועלת של הטיפול התרופתי במסגרת מחקר אקראי ומבוקר.

JACC CardioOncol. 2023 May 2;5(3):318-328

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה