ההשפעה של סטטינים על הפרעות עיניות (Pharmaceuticals)

במאמר שפורסם בכתב העת Pharmaceuticals מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית של מחקרים אקראיים ומבוקרים מהן עולה כי לתרופות אלו השפעה מגנה מפני התפתחות קטרקט, ניוון מקולארי גילי, התקדמות רטינופתיה סוכרתית ודלקת ענביה לא-זיהומית. 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לסטטינים השפעות פליאטורפויות ויתרונות שהם מעבר להשפעה של התרופות לאיזון רמות שומנים בדם. בספרות הרפואית ישנה מחלוקת בנוגע לחשיבות תרופות אלו ברפואת עיניים ומטרת המחקר הנוכחי הייתה להשלים סקירה שיטתית לקביעת ההשפעה האפשרית של טיפול בסטטינים על מחלות עיניות.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed ו-Cochrane Library לזיהוי מחקרים שפורסמו עד סוף שנת 2022 ובחנו את ההשפעה של סטטינים על מחלות עיניות. הסקירה כללה מחקרים אקראיים ומבוקרים רלבנטיים אשר נערכו במבוגרים.

הסקירה השיטתית כללה 19 מחקרים אקראיים ומבוקרים, אשר כללו 28,940 משתתפים. עשרה מחקרים בחנו את החשיבות של Simvastatin וזיהו השפעה מגנה אפשרית מפני התפתחות קטרקט, מחלות כלי דם של הרשתית ובעיקר רטינופתיה סוכרתית, התקדמות ניוון מקולארי גילי ודלקת לא זיהומית של הענבייה.

ארבעה מחקרים בחנו את ההשפעות Lovastatin ולא זיהו עדות לסיכון מוגבר להתפתחות קטרקט. שלושה מחקרים בחנו את תוצאות הטיפול ב-Atorvastatin עם עדויות סותרות בנוגע לרטינופתיה סוכרתית.

שני מחקרים בחנו את ההשפעות של Rosuvastatin והצביעו על השפעה מזיקה אפשרית על העדשות והשפעה מגנה על כלי הדם הקטנים של הרשתית.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים אקראיים ומבוקרים עם מדגמי חולים גדולים יותר במטרה להבין טוב יותר את ההשפעות של תרופות ממשפחת סטטינים כנגד מחלות עיניות.

Pharmaceuticals, May 7, 2023

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה