טיפול במעכבי בקרה חיסונית בטוח לשימוש כנגד ממאירות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Lancet Rheumatol)

בחולים עם אבחנה קודמת של דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) טיפול במעכבי בקרה חיסונית כנגד גידולים ממאירים לווה בשיעורי תמותה דומים לאלו שתוארו בחולים עם ממאירות וללא מחלת המפרקים השגרונית, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת The Lancet Rheumatology. האירוע החריג הנפוץ ביותר באלו עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול במעכבי בקרה חיסונית היה התלקחות מחלת המפרקים.

במטרה לבחון אם בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית סיכון מוגבר לתמותה או אירועים חריגים אחרים על-רקע מחלה אימונית משנית לטיפול במעכבי בקרה חיסונית, החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שהתבסס על נתוני מאגר Mass General Brigham Integrated Healthcare System ו-Dana Farber Cancer Institute.

החוקרים זיהו חולים שקיבלו טיפול במעכבי בקרה חיסונית בין תחילת אפריל בשנת 2011 ועד 21 באפריל בשנת 2021. לכל חולה עם דלקת מפרקים שגרונית הם התאימו עד שלוש ביקורות עם ממאירות דומה היסטולוגית.

למחקר היו שני תוצאי סיום עיקריים: מרווח הזמן בין תאריך קבלת מרשם ראשון למעכבי בקרה חיסונית כנגד PD-1, PD-L1 או CTLA-4 עד לתמותה ומרווח הזמן מתאריך האינדקס ועד אירוע חריג ראשון על-רקע חיסוני.

מדגם המחקר כלל 87 חולים עם אבחנה קודמת של דלקת מפרקים שגרונית ו-203 ביקורות. החוקרים מדווחים כי 69% מהחולים עם דלקת מפרקים שגרונית הלכו לעולמם, זאת בהשוואה ל-63% מהחולים בקבוצת הביקורת (יחס סיכון של 1.16, רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.57). בנוסף, 61% מהחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, בהשוואה ל-49% מהביקורות חוו אירוע חריג על-רקע חיסוני (יחס סיכון של 1.72, רווח בר-סמך 95% של 1.2-2.47).

מהנתונים עלו שני מקרים של מיוקרדיטיס שהוביל למות החולים בקבוצת הביקורת. עוד תועדו 42 מקרים של התלקחות (48%) דלקת מפרקים שגרונית  ו-14 מקרים של מחלת מפרקים דלקתית (7%) בקבוצת הביקורת (p<0.0001). בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תועד סיכון גבוה יותר להופעת פריחה או דרמטיטיס, אנדוקרינופתיות, קוליטיס או הפטיטיס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ניתן לטפל בבטחה במעכבי בקרה חיסונית כנגד מחלות ממאירות, אם כי נדרש מעקב הדוק אחר התלקחויות של מחלת המפרקים.

Lancet Rheumatol, May 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה