טיפול במתוטרקסט מלווה בעליה בסיכון מוגבר לממאירות עורית בחולים עם פסוריאזיס (Cureus)

בחולים עם פסוריאזיס תחת טיפול במתוטרקסט סיכון גבוה כמעט פי שלוש להתפתחות סרטן עור שאינו-מלנומה, בהשוואה לאלו שלא נטלו את התרופה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Cureus.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שמחקרים קודמים קשרו בין טיפול במתוטרקסט ובין התפתחות סרטן עור שאינו מלנומה, היקף העלייה בסיכון על-רקע הטיפול התרופתי בחולי פסוריאזיס אינו ידוע היטב. הם השלימו סקירה שיטתית להערכת הקשר בין טיפול במתוטרקסט והתפתחות סרטן עור שאינו-מלנומה בחולים עם פסוריאזיס.

לאחר בחינת תשעה מחקרי עוקבה ומחקרי מקרה-ביקורת, החוקרים זיהו 2,192 חולים עם פסוריאזיס שנטלו מתוטרקסט ו-9,683 חולים שלא נטלו את הטיפול התרופתי.

מהנתונים עולה כי 7.8% מהחולים עם פסוריאזיס שטופלו במתוטרקסט פיתחו סרטן עור שאינו-מלנומה, זאת בהשוואה ל-1.2% בלבד מהחולים עם פסוריאזיס שלא קיבלו את הטיפול התרופתי. המשמעות היא כי בחולים שנטלו מתוטרקסט תועד סיכון גבוה פי 2.8 להתפתחות סרטן עור שאינו-מלנומה, בהשוואה לחולים שלא נטלו את התרופה (רווח בר-סמך 95% של 1.47-5.39).

מניתוח נוסף של הנתונים עולה כי מחקרי עוקבה בלבד גם הדגימו סיכון מוגבר לסרטן עור שאינו-מלנומה בחולים תחת טיפול במתוטרקסט לעומת אלו שלא נטלו את הטיפול התרופתי; עם זאת, ממצא זה לא היה מובהק סטטיסטית (יחס סיכויים של 2, רווח בר-סמך 95% של 0.91-4.35).

מחקרי מקרה-ביקורת בלבד גם הצביעו על סיכון מוגבר משמעותית לסרטן עור שאינו-מלנומה על-רקע טיפול במתוטרקסט (יחס סיכויים של 4.54, רווח בר-סמך 95% של 1.52-13.54).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מדגישים את צורך בהדרכת המטופלים אודות הסיכונים להתפתחות סרטן עור שאינו-מלנומה, בפרט בקרב אלו המטופלים במתוטרקסט. לאור זאת, הם ממליצים כי מטופלים במתוטרקסט יעברו בדיקות שגרתיות במהלך הטיפול.

Cureus, Apr 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה